Könssjukdomar då man kysset
23.12.2017
Kan man sprida könssjukdomar genom att kyssas? Kan en oskuld person ha könssjukdomar? Hur vet man om man fått en könssjukdom och hur snabbt borde man reagera? Jag

Ungdomsinformatören Sanna svarar
27.12.2017
Hej, vissa könssjukdomar kan faktiskt smitta via kyssar, det gäller då främst herpes. En person som inte haft någon form av sex, inte vaginalt eller oralt har inga könssjukdomar. Om du är orolig över att du kanske blivit smittad av en könssjukdom är det viktigt att du så fort som möjligt går och testar dig. Du hittar mera information om de olika könssjukdomarna på våra sidor HÄR. Testen kan du boka på ditt vanliga Hvc, det är bara att boka en tid och säga att du vill kolla att du inte har en könssjukdom. Man behöver inte skämmas eller tycka att det är pinsamt, de som jobbar där är vana med allt och blir inte chockerade, tvärtom tycker de att det är bra och ansvarsfullt att man vill kolla upp saken.
Hälsar ungdomsinformatören Sanna