Könssjukdomar som oskuld?
29.07.2015
Hej, nu är det så att jag undrar ifall jag kan ha någon slags utav könssjukdom om jag är oskuld på alla sätt? Jag har kille och jag har precis fyllt 15 så vi tänkte ha sex han är inte oskuld så vet inte om han inte har någon sjukdom men hur ska jag kunna skydda mig isåfall? Är det farligt att ha munsex? Kan man använda kondom sen vid vaginaltsex kommer det skydda ?

Ungdomsinformatören Jenny svarar
30.07.2015
Hej!
Bra att du är smart och frågar om sex och preventivmedel innan du bestämmer dig för att ha sex, det är ansvarsfullt av dig!
För det första skulle det nog vara bra att ni båda vet och kan lita på varandra för fullt sen då ni känner att det är dags att ha sex. Ni behöver inte alls ha bråttom, det blir bättre sen om ni börjar med att smeka och röra varandra och bara i lugn och o lär er känna varandras kropp. Tror också att det skulle kännas trevligare för dig om du skulle veta om han är oskuld eller inte. Om du inte har haft någon form av sex tidigare, kan du inte ha könssjukdomar. Ni kan ju ändå komma överens om att ni båda testar er innan ni har könsumgänge, så att det känns tryggt på den biten.
Det enda sättet att skydda sig för både könssjukdomar och graviditet är att använda kondom. P-piller skyddar ”endast” för graviditet. Före sexlivet blir aktivt, är det bra att diskutera preventivmedel på en ungdomsmottagning. Könssjukdomar smittar också via munsex (oralsex), så det är kondomen (och slickduk över blygdläpparna på en tjej) som gäller även då -om man är osäker på om den andra kan ha en smitta alltså. Man kan ändå inte bli gravid av munsex.
Läs också gärna våra informationssidor om sex, där får du massor av sådant som du behöver veta. Du kommer dit genom att klicka här.
Hälsar ungdomsinformatören Jenny