Kyssar
14.08.2015
Hej
Vet att detta är en lite barnslig fråga men har hört att man kan få könssjukdomar bara genom att kyssas stämmer det?
Vill bara vara på den säkra sidan:) Anonym

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
17.08.2015
Hej,
Det är inte alls någon barnslig fråga, utan någonting som även vuxna människor kan vara okunniga om. Svaret är både ja och nej kan man säga. Om du kysser en person som har klamydia så smittar det ju inte, men om du däremot kysser en person som har munherpes så kan ju herpesinfektionen smitta till dig - och om du sedan har oralsex med någon och har "aktiv" munherpes så kan infektionen smitta till den personens underliv. Så det man kan försöka komma ihåg är att inte kyssas om man har "aktiv" munherpes (d.v.s. har munsår eller blåsor) för det är då infektionen kan smitta. Men infektionen smittar endast då man har blåsor eller sår - så då de har läkt är det fritt fram att kyssas igen och då behöver man inte oroa sig.
Hoppas att du fick svar på din fråga :)
Tessi