Orolig tjej
15.08.2017
Hej,
Jag hade oskyddat samalg för ca. 1 vecka sedan (tog ett akut-p-piller innom 12h efter det) men tre dagar efter samlaget fick jag en vit, tjock (nästan lotion liknande) flytning som har hållit i sedan dess. Den kommer ca. 1 gång per dag och ibland svider det lite före jag behöver kissa eller efter att jag kissat. Vad kan detta vara? Äter p-piller normalt så borde inte vara något med ägglossningen. Är sjukt orolig :(
Tacksam för svar!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.08.2017
Hej.
Jag gissar att det är någon infektion du har fått. Det kan vara någonting så "litet" som att din pH-balans har blivit rubbad (det händer faktiskt ganska lätt i samband med oskyddat sex eftersom spermiernas pH är väldigt basiskt medan slidan vill vara sur.) Ibland kan det leda till svampinfektion, men det kan också vara en könssjukdom.
Jag tycker att du skall kontakta preventivrådgivningen så att de får lägga remisser till provtagning. De kan kolla både urinprov och bakterieodling från slidan för att ta reda på vad det är som orsakar problemen. Om det är en könssjukdom så är det viktigt att den blir behandlad för att det inte skall leda till komplikationer. Om det är en könssjukdom så får du då ett recept på medicin, och om det är "bara" vanlig svampinfektion så får du råd om hur den skall behandlas.
Ring till preventivrådgivningen redan idag så blir problemet löst så fort som möjligt. Och använd kondom i fortsättningen om du har sex med en ny partner så behöver du inte oroa dig över könssjukdomar.
Kram
Tessi