P-Piller och Könssjukdom?
02.04.2015
Hej Decibel! Jag har då två frågor som jag funderat över en tid.
Den första frågan är om P-Piller. Jag har ätit dom i snart 3 månader och allt går bra. Har inte missat någon dag. Första månaden var det ganska jobbit, hade myki blödning, mådde illa och snurrig. Men nu funderar jag, hur säker är pillren? Jag och min pojkvän har haft oskyddat sex men jag blir alltid så orolig efter om jag är gravid. Har inga tecken eller något men jag bara oroar mej. Så nu har vi pratat och jag berättade att jag helst vill ha kondom, och han gick med på det. Men det känns jobbit att behöva säga det varje gång, eftersom jag nog vill att han ska njuta av sexet också (det är ju skönare utan, för pojkar). Så vad ska jag göra?
Andra frågan är om könssjukdomar. Det kliar ju alltid lite där nere (det är ju normalt) men för några dagar sen blev det lite rött och gjorde ont. (Vid slidan) Kanske det är för att jag just rakat mej och nu kliar det när håret börjar växa igen. Dessutom hade jag ett litet sår innanför de yttre blygdläpparna (runt klitorisdelen). Det kliar lite fortfarande men inte lika mycket. Kan jag ha en könssjukdom? Hemlig

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
Ungdomsinformatören Liselott svarar
07.04.2015
Hej Hemlig!
På basen av barnmorskornas många tidigare svar om p-pillers säkerhet, och på basen av våra infosidor om dem (P-piller) ska jag svara på din fråga om dem. Men när det gäller det röda, svidande och kliandet samt såret ska jag inte spekulera, utan på den delen svarar vår egen hälsovårdare-barnmorska Annika. Men eftersom hon kommer i jobb först 9.4 så kanske det känns lite länge att vänta ifall du har besvär? Om du fortfarande har jobbigt i underlivet, så skulle jag nog rekommendera att du ringer till kommunens/stadens preventivrådgivning, eller åtminstone frågar skolhälsovårdaren. Kolla gärna med den person som skrev ut p-pillren åt dig - det kanske råkar vara en biverkning av just din p-pillersort att tex bli torr i slemhinnorna eller liknande? Det finns nog olika saker man kan göra själv för att lindra besvär, men om det är en könssjukdom behöver du ju testas för det och sedan behandlas för rätt sak.
När det gäller p-piller så brukar de flesta biverkningar gå över inom tre månader. Man rekommenderar inte att sluta med dem eller byta sort innan det gått tre månader, just för att de flesta bekymmer brukar försvinna. Gör de inte det, så kan det löna sig att pröva en annan sort eller en annan preventivmetod (det finns ju så många fler än bara p-piller och flera av dem anses snällare mot kroppen).
Dock är de väldigt säkra. De har ett pearl-index på 0,5-1,5. Det betyder att om 100 kvinnor använder p-piller under ett helt år och har en massa sex, så blir 0,5 ändå gravid (ifall alla 100 använder dem helt enligt bruksanvisningen, 1,5 om det är någon som slarvar lite). Kanske man kan säga då att på ett år är oddsen att bli gravid 1 på 200. Använder man kondom därtill, så är man såklart 100% skyddad, men tex barnmorskor som skriver ut p-piller brukar nog säga att man med gott samvete kan skippa kondomen, så länge man tar sina p-piller som man ska. Nuförtiden är det dock fler och fler unga par som tänker som du, som oroar sig trots att de borde vara trygga med p-pillren och som väljer att använda kondom också. Det finns ju nog ett par fördelar med det: tex behöver du inte ha klott i trosorna när sperman rinner ur dig efteråt ;). Det är inte heller alla killar som tycker att det faktiskt blir mindre känsligt och skönt med kondom (ibland undrar man ifall det är en myt som de lite överdriver/inbillar sig...). Det finns ju tunnare kondomer också att köpas tex i webbshoppar och i mer välsorterade varuhus, utan att tunn skulle betyda mindre säker. Och så finns det ju de killar som behöver lite okänslighet för att inte få utlösning så himla snabbt. Uthållighet kan ju vara till fördel, för en del tjejer kommer inte lika snabbt och lätt som sin partner utan behöver lite mer tid på sig.
En viktig sak här är nog ändå vad du känner inför ditt graviditetsskydd. Oroar du dig, medvetet eller omedvetet, för att du ändå ska höra till den där promillen, så kan du kanske inte slappna av helt och fullt under sexet, och det är ju synd.
Men mera om underlivsbesvären av Annika på torsdag :)
Hälsar ungdomsinformatören Liselott
Hej Hemlig! Du berättar inte exakt var det kliar. Ifall det kliar pga att du rakat könshåret kliar det ju där var könshåret växer ut. Men ifall "det ju kliar alltid lite där nere" (ditt citat) menas med på slemhinnor i vagina och slidan är det nog inte normalt. Jag rekommenderar att du använder bomullsunderkläder och sköter din underlivshygien bra. Läs mera om rekommendationerna här. När du använder p-piller har du större risk för svampinfektioner. Klåda i underlivet är ofta ett tecken på svamp. Jag skulle rekommendera att du tar kontakt till den läkare/barnmorska som skrev ut p-piller receptet åt dej för att ett odlingsprov skulle behöva tas. Ifall det är positivt får du rekommenderat ett preparat men ifall det är negativt är det nog bäst att testa för könssjukdomar. Smitta från könssjukdomar kan ni ha bärt med er från tidigare förhållanden. I rättvisans namn skulle ni väl nog båda 2 kunna testa er? Barnmorskan/läkaren kan skriva remiss åt er båda två.
Ifall att du har en svampinfektion är dina slemhinnor skörare och du har en större risk för en liten skada på slemhinnan, kan vara ett skavsår efter kläder, vid sport eller efter sex. Oftast läker de här bra av sig själv men läkningen kan ta lite längre ifall det finns svamp inblandat.
Summa sumarum tycker jag alltså att du ska ta kontakt till din läkare/barnmorska för att ta en svampodling och ifall den är negativ testar ni er för könssjukdomar. Sen tycker jag att man kan använda både p-piller och kondom ifall man känner sig lugnare på det sättet - better safe than sorry...
Sköt om dej - och er! Med vänlig hälsning,   Annika       barnmorska - hälsovårdare