Röd fläck och knöl
31.01.2016
Hej, Vad är det för en liten röd fläck som min flickvän har fått bredvid slidan? Det är en fläck på cirka 1×1cm och röd och det är som en knöl under huden! Hon säger att det inte tar sjukt eller kliar vanligt endast när vi rör den/känner på den! Märkte den på lördagmorgon så cirka två dagar har den varit där och inte ändrats! På fredagkväll före vi somnade hade vi sex oskyddat! Hon äter p piller! Vi hade vaginalt och oralt sex! Så undrar om det är något som har smittat eller vad det är! Om det bara är någon knut eller vad det kan vara! Är inte en inflammerad talgkörtel eller finne för det vet vi hur det ser ut och hon sa att det inte heller är svamp men ja vad är det är frågan och vad ska vi behandla det med? Orolig pojkvän

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
01.02.2016
Hej,
Hmm.. det är nog jättesvårt att veta vad det är för en knöl bara såhär på basen av det du skriver. Det finns en hel del saker jag borde kunna fråga din flickvän om, så igen skulle det vara lättare om jag hade henne här så att vi fick tala direkt. Men just nu är det ju inte möjligt så då får vi försöka lösa problemet på bästa sätt ändå.
Nu undrar jag för det första hur nära slidöppningen knölen är? Vid de inre blygdläpparna finns t.ex. små körtlar som bildar det slidsekret som gör slidan fuktig. Om dessa av någon anledning täpps till kan det leda till en inflammation och då kan det se ut lite som en finne (bartholinit) . Men det kan ju också vara en helt vanlig finne. Det gäller väl egentligen mest att följa med situationen och se vad som händer. Jag rekommenderar att hon skulle tvätta underlivet med vatten varje dag, och försöka hålla området rent och torrt. Om smärtan blir värre, t.ex. om de inre blygdläpparna skulle bli svullna och ömma eller om den lilla knölen blir mer smärtsam så skall hon ta kontakt med en läkare. Ibland kan Bartholinit behöva behandlas med t.ex. antibiotika för att bli bra. Men ibland (ganska ofta) löser sig små besvär alldeles av sig själva, så ett tag kan man testa att bara vänta och se.
Om ni inte har haft oskyddat sex med några partners tidigare (vare sig du eller hon) så behöver ni inte oroa er för könssjukdomar, men ifall att ni har det så tycker jag att ni båda skall gå och testa er eftersom ni isåfall båda kan vara bärare. Alltid ger ju inte könssjukdomar några symtom direkt då man smittas, så det kan hända att det är någonting som du, eller hon, har gått omkring med redan en tid utan att ha haft några symtom. Men som sagt, om ni inte har haft oskyddat sex innan detta så behöver ni ju inte oroa er för det.
Så nu tycker jag att ni skall ta det lugnt och följa med. Om det blir värre, eller inte går över inom några veckor så kan ni kontakta en läkare eller preventivrådgivningen. Det ordnar sig.
Kram
Tessi