Sår och klåda i underlivet, hjälp
27.10.2019
Hej har ett sår ovanför min klitoris, mellan anal öppningen och slidan och även klåda vid anal öppningen sårer kliar mer än att de gör ont men mitt underliv kan vara ganska rött och vet int vad de kan vara hat någon nån aning om vad det kan vara Linn

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
28.10.2019
Hej,
Det är inte så lätt att svara på om dina sår beror på klådan, eller om klådan beror på såren du har. Det första vi måste fundera på är om det finns någon risk att det rör sig om en könssjukdom? Flera könssjukdomar kan ge de symtom du beskriver.
Jag tycker att det skulle vara bäst om du tog kontakt med en ungdomsmottagning och diskuterade saken med en barnmorska eller läkare, så kan ni tillsammans fundera vidare på dina symtom och vad de kan bero på. Eftersom din klåda är så intensiv så tycker jag inte att du skall vänta och se, utan kolla upp saken. Om det inte finns en ungdomsmottagning på din hemort så kan du kontakta en vårdcentral eller tala med din skolsköterska. Jag förstår att det kan kännas pinsamt att tala om så privata områden på kroppen, men det är viktigt att man kollar upp vad det beror på.
Kram
Tessi