Sex och herpes
07.09.2020
Jag har munherpes och har bara haft ett utbrott, jag har berättat för min partner om min munherpes. Jag är oskuld.
Jag har aldrig haft utslag där nere och tvättar alltid händerna innan jag för underlivet för säkerhets skull så jag inte ”för över” herpes till underlivet. Jag har dock en gång för flera år sedan onanerat med saliv fast jag hade inte utbrott då.
Måste jag ha herpes disskutionen med min partner om herpes i underlivet eller kan jag anta att jag inte har herpes där och ha sex utan att få skuldkänslor?? Jag har ju aldrig haft blåsor i underlivet förutom razor Burns Lo

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.09.2020
Hej,
Du skriver att du har berättat för din partner om din munherpes. Herpes är väldigt vanligt, och för de allra flesta är det som i ditt fall - att man har haft ett utbrott men att det inte nödvändigtvis förnyas efter det. Det är också vanligt att man är bärare av viruset utan att veta om det. Med andra ord tycker jag att ALLA bär samma ansvar (det ansvar som du redan tar) att informera sin partner om smittorisken och att undvika att ha oral kontakt (oralsex eller kyssar) då man har ett aktivt utbrott. På detta sätt gör man det man kan för att inte överföra smittan.
Jag tycker med andra ord att du har informerat honom om situationen redan, men att det nu är upp till er båda två (och alla andra) att inte utsätta andra för onödiga risker, så om du eller han har blåsor så undviker ni att använda munnen. I övrigt är det bara att leva vidare som normalt :)
Skönt att det finns såna som du, som vill ta ansvar och förstår vikten av det.
Kram
Tessi