skydd när man pullar/slickar tjej
21.11.2019
hejj o tack för svaret på min senaste fråga! vilket slags skydd ska man använda om man pullar en tjej? alltså en kondom e ju lite stor att ha på fingret typ men om man ändå vill ha skydd :D
känner tjejen ngt om man slickar henne o använder en kondom som slicklapp?
zzzzzz

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.11.2019
Hej.
Om det handlar enbart om att fingra en tjej så räcker det alldeles bra med god handhygien, du behöver med andra ord inte täcka in din hand med någonting eftersom de eventuella könssjukdomar hon kunde ha inte tas in genom din hud utan i så fall smittar genom överföring. Så tvätta händerna innan, och sedan efteråt - innan du rör vid ditt eget könsorgan/mun/ögon med samma hand. (Undantaget skulle vara om du har såriga händer, men det känns rätt extremt).
Då du slickar en tjej så kan du använda en kondom som du klipper upp på mitten så att den blir större (då är den ju inte heller dubbelvikt). Visst gör kondomen att känseln minskar lite, men om du är osäker på huruvida hon har några sjukdomar så är det trots allt bättre än att köra utan. På apoteket kan man också köpa slicklappar, som ser ut som en liten filt av latex (eller annan plast) som man kan täcka in kvinnans underliv med vid oralsex. Materialet känns ungefär som en kondom - men "lappen" är lite större så den täcker ett större område än en uppklippt kondom. Med tanke på att preventivmedlen är gratis i din hemkommun för personer i din ålder så tycker jag att slicklappar också borde vara med, men jag är faktiskt inte säker på hur det fungerar. Om du vågar så kan du gå och fråga om saken av din skolhälsovårdare.
Kram
Tessi