Smittad av herpes?
24.01.2018
Hej!!
Sitter i lite panik just nu.. Hade sex med en tjej igår och nu i efterhand så visade det sig att hon har herpes.. Jag är väldigt noga med att skydda mig när jag har sex och kondomen åkte på innan jag penetrerade henne. Vi hade inget oralt men jag pulla henne och hon runkade mig. Så hur stor e chansen att jag blivit smittad? Tänker mest på att jag kanske fick hennes fittsafter på min kuk när jag satte på kondomen eller om hon tog på sig själv och runkade mig lite tex..
Tror inte hon hade några sår eller liknande och vad jag har förstått så smittar det mer när man har det? Har försökt få tag på henne idag för att få det bekräftat men vi bråkade igår när jag fick reda på det och sa en hel del dumma saker, så jag förstår om hon inte vill svar mig..
Smittad?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
24.01.2018
Hej.
Vet du, du kan nog vara ganska lugn. Jag skall förklara.
Omkring 20% av finland befoklning bär på just detta herpes-virus (HSP2), så då får du en uppfattning om hur vanligt det är. Har du alltså legat med 5 personer - så är det rimligt att tro att åtminstone en av dem är bärare. Det är verkligen ingenting jag tycker att du skall skälla ut din partner för?!?
Du skriver att hon inte har några sår eller blåsor just nu - och då kan du faktiskt vara helt lugn - för då smittar det inte. Alla får inte heller några blåsor alls - så det kan mycket väl hända att du själv redan bär på viruset utan att någonsin ha haft symtom av det. Vissa får blåsor bara en gång, vissa aldrig, vissa får återkommande blåsor. Det har oftast att göra med det egna immunförsvaret och är inte så mycket man kan göra åt. Annat än att skydda sig och sin partner då man har blåsor. Det finns inget sätt att bota herpes, utan den ligger latent i kroppen resten av livet. Men det betyder som sagt inte att man alltid skulle ha problem av det. Risken att smittas är större om det är killen som har herpes än om det är tjejen. De första symtomen brukar dyka upp 1-14 dagar efter smittotillfället, och den första gången brukar vara värst. Har man ofta återkommande infektioner kan man få en medicin som man kan behandlar sig med. Men inte heller medicinen kan bota sjukdomen.
Det är ju bra att ni skyddade er med kondom. Men du skall också minnas att kondom inte nödvändigtvis skyddar mot herpes, eftersom blåsorna ofta sitter på andra ställen än enbart vid slidmynningen. (blygdläppar, klitoris, anus, mellangården.. pungen - om det är en kille)
Men nu tycker jag att du ödmjukt skall be henne om ursäkt om du var otrevlig mot henne igår, eftersom hon, och 1/5 av Finlands befolkning inte kan göra någonting åt sin herpesinfektion.
Kram
Tessi