Svamp
04.05.2015
Hej, jag tror jag fått svamp i underlivet. Det är rött, ömt och kliar emellanåt. Speciellt efter sex är det ömt. Min kille så fick också några symptom(kliade, blev rött, vit gegga under förhuden bl.a.) och hur får man bort detta? Jag går på ppiller så vi använder vanligen inte kondom, men vi har börjat göra det nu medans. Hur får man det att gå bort? Skulle hellst inte vilja gå till apotek och köpa salva, så vad skulle man kunna göra hemma?
Tacksam för svar!:) ...

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
06.05.2015
Hejsan! Fint att ni tar ansvar för er hälsa när ni märker att allt inte är okej. Tyvärr kan jag inte låta bli att kommentera att du är lite för ung för att ha sex och ta ansvar för följderna av sex. Det märker jag på att du inte vill gå till apoteket och skaffa medicin. Du är egentligen inte byxmyndig ännu. Den lagen finns till för att man först vid 16 årsålder anses mogen nog att ha sex med en partner och ta fysiologiskt och psykiskt ansvar för sitt handlande. Du kan läsa mera om byxmyndighetsåldern här.
I och med att du är sexuellt aktiv kan jag inte rekommendera åt dej en salva mot svampmedicin. Det behöver nog först tas prover för könssjukdomar på laboratorium och samtidigt kan man ta prover för svamp. Vänd dej till din skolhälsovårdare eller ditt hvc för att få en laboratorieremiss. Alternativt till den läkare/banrmorska som ordnade ditt p-pillerrecept.  Jag tycker ju nog att ni båda två behöver testa er, eftersom killar sällan får svamp och symtom på svampinfektioner. Jag tycker ni ska fortsätta använda kondom tills ni har orsaken till symtomen utredda och vid behov också åtgärdade dvs medicin ifall det behövs.
Var rädd om dej! Med vänlig hälsning, Annika     barnmorska - hälsovårdare