Svider i underlivet
02.03.2015
Hejsan. Jag fick reda på att jag hade svamp för två veckor sen. Använde en vaginalkapsel över en natt och sen fortsatte jag med en salva. Alla symptomer försvann men när jag sen hade sex började det både under sexet och efteråt. Jag fortsatte med salvan i en vecka och jag hade inga symtom alls, och efter en vecka hade jag sex igen och det hände samma sak. Varför svider det? Har jag fortfarande svamp eller är det något annat?

Hälsovårdaren-barnmorskan Annika svarar
04.03.2015
Hej! Du berättar inte om du har sex med kondom eller utan. Du berättar inte heller om du hade svampinfektionen diagnostiserad via ett laboratorieprov eller om du antog diagnosen själv. Det här gör det lite svårt för mej att svara... Du får gärna kommentera så kan jag komplettera mitt svar 6/3.
Ifall ni inte använder kondom kan det vara så att även din partner har en svampinfektion som ni nu delar med varandra... Eller någon annan könssjukdom.
Alltid biter inte första svampkuren på till 100% utan svampen finns försvagat kvar och får sedan ny kraft efter någon dag. Ifall dina första symtom inte är konstaterade i laboratorieprov rekommenderar jag att en odling tas - för att veta att rätt diagnos sköts på rätt sätt. Ring din hvc för att få remiss eller kontakta din skolhälsovårdare.
Med vänlig hälsning,   Annika       barnmorska - hälsovårdare