Testa sig
11.08.2015
Hejsan! Nu är det så att jag har haft sex utan kondom och funderar nu kring könsjukdomar. Jag skulle gärna göra tester så att jag vet om jag bär på någon sjukdom eller inte. Har inte haft några symptom hittills, men det är ju ingen garanti.
Finns det något test man kan göra en gång som kan påvisa positivt/negativt till flera könsjukdomar eller måste man testa var och en skillt? Tänkte iallafall testa Hiv och Klamydia.. eller vad har ni för tips och råd?
Det verkar som om det kan ta så länge förrän man får symptom på sjukdomarna och om jag nu skulle ha någon så vill jag inte gå omkring och vänta på symptom och låta det bli värre..
Tacksam för svar :) Och jo, i framtiden ska jag nog ha "flytväst"... villvarafrisk

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
12.08.2015
Hej.
Det är bra tänkt att du planerar att gå och testa dig. Precis som du skriver så är det ju så att bara för att man inte har symtom så betyder det inte att man inte kan ha en könssjukdom. Både hos kvinnor och män kan man ha en smitta som helt enkelt inte syns. Så om man vet att man inte alltid har skyddat sig så är det bra att kolla upp saken.
Vissa av proverna tas från t.ex. slidan, medan t.ex. HIV testas genom blodprov. Lite beroende på vilken som är ens hemkommun så är det olika ställen där proverna tas, men i ditt fall skulle det vara bäst om du kontaktade din preventivrådgivningl och bokade en tid till hälsovårdare/barnmorska. Tillsammans med hen kan ni diskutera vilka prover som skall tas och hen kan undersöka dig samt ta proverna. Oftast får man svaren genom att ringa till mottagningen någon tid efteråt.
och på med flytvästen nästa gång :)
Kram
Tessi