Testa sig
03.07.2017
Hur gör man test för att kolla om man har nån könssjukdom? Jag misstänker inte att jag har någon, men bara ifall om. Eller är det onödigt att testa sig om man inte tror att man har någon?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
Ungdomsinformatören Sanna svarar
07.07.2017
Hej, jag ska kolla med vår hälsovårdare. Det är lite olika test beroende på vilken könssjukdom man vill testa för. Vissa tas via urinprov, andra via sekret eller provbit ur slidan, eller via blodprov. Om du inte tror att du har smittats av någonting är det nog onödigt att du testar dig. Men om du har haft oskyddat sex, vaginalt, analt eller munsex så finns ju risken at du har något fast du inte känner det. Många könssjukdomar är mycket lömska och man vet inte att man har dem.
Är du orolig så bokar du in dig till ditt Hvc :)
Hälsar ungdomsinformatören Sanna och hälsovårdaren/sexualrådgivaren Tessi