Tester
18.09.2015
Hej decibel!! Ni e så bra. Svarar snabbt trots många frågor, ni behövär int stress me min fråg.
Men jag å mång andra sku vill se hur e könssjukdomstest går till. Även för flickor. Å för olika sjukdomar.
Kul månadens tema! Joppe

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.09.2015
Hej.
Bra att du är nöjd med oss :) Vi gör vårt bästa.
Hur man testar sig beror på vilken könssjukdom man misstänker. Om man alltså har haft oskyddat och/eller får symtom så kan det vara en god idé att gå och testa sig. Man kan då vända sig till hvc eller om ens hemkommun har en "venerisk poliklinik". Symtom på könssjukdomar kan vara märkliga eller illaluktande flytningar, klåda eller knottror/nippor/vårtor. Men i nästan hälften av fallen så får man inga symtom alls trots att man har en könssjukdom, så därför är det viktigt att gå och testa sig ändå om man vet att man slarvat med kondomen.
Vissa sjukdomar kan man testa genom urinprov, medan t.ex. kondylom endast kan "testas" med ögat, d.v.s. genom att man blir undersökt. I vissa fall testas man genom att en liten bomullspinne snurras i slidan/urinröret/vid anus. Detta är dock inte alls så dramatiskt som det låter utan går snabbt och känns knappt. Man skall inte vara rädd för att gå till hvc/venerisk polikliniken om man är rädd att man har en könssjukdom - huvudaken är ju att man isåfall får behandling och att man inte för smittan vidare.
Det är svårt att uttala sig generellt om hur ett besök vid hvc går till, eftersom det säkert varierar från ställe till ställe. Men i allmänhet antar jag att det finns en sjukskötare/hälsovårdare som tar emot en, och som man först diskuterar med. D.v.s. går igenom varför man kommit, varför man misstänker att man kan ha en könssjukdom. Skötaren/hälsovårdaren avgör då vilka prov som skall tas och om man behöver bli undersökt av en läkare.
Svaren på de flesta prov får man på en vecka, och bahndlingen får man utskriven från hvc. Om det t.ex. är klamydia som man testar positivt för så får man behandlingen gratis.
Så nu skall ni tänka efter hur noggranna ni varit med kondomen och om ni kommer fram till att det finns någon risk att ni skulle ha en könssjukdom så kontaktar ni hvc. Man kan även gå via sin skolhälsovårdare för att ta reda på vart man skall vända sig i just sin hemkommun. Ibland kan även skolhälsovårdaren lägga remisserna till proven.
Kram!
Tessi