Uvi-bakterier->bitestikelinflamtion?
19.08.2016
Hej! Min kille sedan 5 år tillbaka har misstänkt bitestikelinflamtion (inte fått bekräftat än men läkaren tror det.)
Har läst på å sett att det främst kommer via uvi eller klamydia. Läste också vidare att det är ovanligt att killar får uvi.. men jag har haft det nyligen. Är det möjligt att bakterier från mig har åkt upp i hans urinrör och gett honom bitestikelinflamtion?
Ingen av oss har varit otrogen, eller ens haft sex utan kondom innan vi träffades, så klamydia känns osäkert. Han ska ta klamydiatest nästa vecka men har jag tur får jag svar av er innan det.. alltså, kan mina uvibakterier sprida sig till honom och ge honom bitestikelinflamtion utan att han fått uvi? Tack å puss å hej! Rödkjol

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
22.08.2016
Hej.
Nej, det är inte speciellt vanligt att killar får uvi, men det händer. Jag tror däremot inte att det skulle bero på att han "smittats" av din urinvägsinfektion. Jag skall förklara varför. Urinvägsinfektioner orsakas oftast (inte alltid) av bakterier som överförs från t.ex. ändtarmsöppningen. (E-coli) Det är bla. därför UVI lättare drabbar kvinnor eftersom vägen från anus till urinrörsmynningen är kortare. Så anledningen till att jag inte tycker att du skall ta skulden för hans bitestikelinflammation är att även om ni haft sex medan eller tidsmässigt nära din UVI så är det ju inte främst din urinblåsa han kommer i kontakt med. De bakterier som orsakar en UVI kan han för visso ha "plockat upp" från dig, men isåfall är det mer sannolikt att det har varit bakterier som du har haft på huden i underlivet än att de skulle komma från din urinblåsa.
Nu vet jag ju inte alls vad ni har för sexvanor, men OM det är så att ni har analsex (som kan vara en orsak till att man lättare drar på sig UVI) så föreslår jag att ni använder kondom medan ni är i de bakre regionerna,( eller att ni inte flyttar er från ett hål till nästa utan att använda kondom/tvätta er. )
Jag tycker absolut att han skall fara och testa sig så att de får utesluta klamydia, och på samma gång ta en odling så att man får se vilken bakterie det är som orsakar inflammationen. Om det är så att ingen av er har haft oskyddat sex innan ni blev tillsammans så kan det ju inte vara klamydia, men det skulle kanske vara skönt att få det bekräftat iallafall. Och i vilket fall som helst är det ju viktigt att reda ut orsaken och behandla bitestikelinflammationen.
Hoppas att han mår bättre snart.
Kram
Tessi