Vad är det?
15.05.2017
Hej!
Jag hade sex för ca 2 veckor sen och vi hade kondom. Nu har jag för några dagar sen fått 2 stycken konstiga sår som gör ont. Det ena såret är litet, inte ens 1 cm i diameter och det ligger precis där var trosornas "linje" går, nära könsorganet på huden. Det andra såret är ganska stort och ligger närmare skinkan, men ändå så trosorna nog kan ta i där också. Det andra sårets storlek är ca 3-4 cm, och såren är båda runda. De ser ut som skavsår och skinnet liksom lossnar från sidorna på såret och det blir värre alltid då jag använder trosor, så försöker vara utan dem så mycket som möjligt. Det tar ont att gå eftersom såren skavar och gnuggas mot huden. Vad kan detta vara? Kan det vara fråga om en könssjukdom? Eller är det bara att trosorna har slavat, blir det såhär "dåligt" av bara det? Har också märkt några små "blåsor" nära såren. Kan det vara herpes? Vi hade ju kondom... Vad skulle det annars kunna vara? Tjejjen

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.05.2017
Hej.
Det kan ju vara frågan om "vanliga" skavsår. Men de små blåsorna vid såret, och det faktum att såren är runda får mig att misstänka herpes. Tyvärr är inte kondom något 100% skydd för herpes eftersom blåsorna 8precis som i ditt fall) kan sitta på andra ställen än bara på könsorganet.
Jag tycker att du skall kontakta preventivrådgivningen för att få gå dit och visa upp såren. Även om herpes låter hemskt så är det inte någon katastrof. De flesta människor är bärare av herpesviruset och det betyder inte att du alltid kommer att ha blåsor eller problem. Men jag tycker att det är värt att kolla upp saken och vid behov kanske du kan få recept på en salva som gör att blåsorna försvinner snabbare och gör mindre ont.
Ingen panik, men ring till preventivrådgivningen.
Kram
Tessi