Vill testa mig
29.11.2015
Hej
Jag blev avsugen oskyddat av en främling. Och är nu jätteorolig ifall jag kunnat få nån könssjukdom, vart ska jag söka mig för hjälp/utföra test osv.
Tacksam för svar! J

Ungdomsinformatören Liselott svarar
30.11.2015
Hej!
Jo, även under oralsex kan vissa könssjukdomar smitta (slemhinna mot slemhinna, som mun och ollon, och vissa könssjukdomar som tex herpes till och med via hudkontakt), så att testa sig efter oskyddad avsugning är smart. Däremot har olika könssjukdomar olika inkubationstid, allt från några dagar till några månader, så det är svårt att säga när man borde testa sig. Samtidigt får inte alla smittade synliga symptom heller, så det är inte heller så bra att "vänta och se". Just att en person nog kan vara smittad fastän det inte syns betyder också att det inte är säkert att en partner är "ren" fastän hen påstår det - hen kanske inte heller vet vad hen bär på för virus. Vissa virus stannar också i kroppen för resten av livet och går inte att helt bota.
Vanligtvis kan man testa sig för könssjukdomar via sin vanliga hälsovårdsstation eller huvud-HVC i staden/kommunen. I vissa kommuner ingår denna uppgift i preventivrådgivningens uppgifter eller så har man i större städer en skild könssjukdomspoliklinik. Via din stads/kommuns hemsidor hittar du vart du ska vända dig - eller så ringer du växeln vid HVC och säger att du vill testa dig för könssjukdomar och så fixar de remiss till labbet. De flesta könssjukdomar testas antingen genom urinprov eller slemhinneprov (en bomullspinne förs över slemhinnan) eller genom undersökning.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott