Ledsen flickvän
05.01.2020
Hej, jag är en pojke som går i nian och har varit tillsammans med min flickvän i 8 månader, vi har ett bra förhållande och älskar båda varandra. Hon har problem med disken nedre ryggen och ischiasnerven som blir påtryckt av den. För någon månad sedan så fick hon beskedet av en läkare att hon fick varken tävla eller träna på flera månader, detta gjorde henne givetvis väldigt ledsen. Hon älskar att träna och röra på sig och ägna sig åt en aktiv livsstil. Nu har hennes rygg blivit så dålig att hon knappt kan gå utan smärta och det gör ont för henne att sitta i bil. Hon har också fått besked att hon ska opereras i februari/mars om hennes rygg inte är bättre då. Det är ju snart sportlov och jag skall på slalomresa till Sverige och hennes familj kanske ska dit också, men hon är lessen för hon kommer inte kunna göra något annat än att sitta i stugan. Jag är rädd att om inte hennes rygg blir bättre kommer hon att bli deprimerad och ännu mera förstörd :(
Hur kan jag hjälpa henne? Orolig pojkvän

Ungdomsinformatör Ida svarar
08.01.2020
Hej!
Vad jobbigt för henne! Kan också tro att det är jobbigt för dig att se när hon inte mår bra och har ont. Det du kan göra är att finnas där för henne, hitta på sådana saker som hon kan göra trots att hon har ont och lyssna när hon behöver prata.
Hennes rygg kommer att bli bättre, så som du nämner i din fråga så ska hon kanske genomgå en operation i februari/mars. Med sådana skador som hon har så behöver kroppen tid för att ta sig igenom – men det kommer att bli bättre.
Gör det bästa av situationen, det finns annat att göra än att träna. Ge alternativ till henne på vad ni kunde hitta på (några exempel: spela sällskapsspel, bio, ut och äta, fixa mat tillsammans, träffa kompisar) Ta hand om dig och henne!
Kram, Ida