Lite panik
04.09.2019
Hej, frågade en fråga för nån dag sen men jag var kanske inte tillräcklit noga med att berätta mina symptom
Jag hade oskyddat sex för 1,5 vecka sen och 6 dagar efter det började det svida när jag kissade, dagen efter började de också komma varliknande flytningar, sen blev smärtan när jag kissade ba värre och värre. Fick även feber igår, dock osäker på att det har någonting med detta att göra eftersom flera av mina vänner varit sjuka på senaste tiden. Det känns även som symptomen blir bättre, känns mycket mindre idag än igår. Pratade med hälsovårdaren för nån dag sen, hon skrev remiss och jag gick och testade mig, både för urinvägsinfektion och klamydia/gonorre. Efter att jag läst en del på nätet tycker jag att symptomen på gonorre stämmer bättre överens med mina men är osäker.
Men det kommer ta ganska länge innan jag får svaren, borde jag ringa å fråga om jag kan få ut medicin tidigare eller vänta på svaren? Och kan febern ha nånting med detta att göra?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
05.09.2019
Hej,
Eftersom det är ett par dagar sedan du var och testade dig så borde du i nuläget ha fått provsvaren på om det kan röra sig om urinvägsinfektion. Gonorré tar ca en vecka innan svaren är klara, så dessa svar får du först nästa vecka. Men om det känns som att symtomen har lugnat sig så kan du nog vänta på dem innan du påbörjar eventuell behandling.
Det enda frågetecknet är egentligen febern. Feber kan förekomma både i samband med UVI och med gonorré, men eftersom du skriver att flera kompisar också har varit sjuka så är det givetvis jättesvårt att veta om febern beror på en "vanlig" virusinfektion eller om det har samband med dina andra symtom.
Gör det fortfarande ont då du kissar och har du andra symtom från underlivet? Om du har det så tycker jag att du skall tala med din hälsovårdare på nytt, men om dessa symtom har gått över så kan du vänta. OM febers skulle bero på de andra symtomen från underlivet så tycker jag att dessa symtom också skulle finnas kvar, och inte bara febern. Men givetvis - blir det sämre och du får kraftiga smärtor eller annars blir sjukare så uppsöker du läkare.
Kram
Tessi