Militären
07.11.2022
Hej! Jag är på g med en kille som just nu går i militären. Ibland svarar han inte på jättelänge, längst det har gått är typ 2 dygn. När han inte svarar tror jag ändå det är jag som gjort något fel och att det är därför han inte svarar. Han har inte på någon snäpkarta men man kan ju se på snäppoäng om de höjs eller inte(om de höjs har han snäpat med någon). Jag tittar ibland på hans snäppoäng och de höjs inte, vilket då betyder att han inte är inne på snäp. Jag känner alltid när detta händer ändå att han kommer lämna mig och aldrig svara mig igen. Är det vanligt att de ibland inte kan svara när de är i militären? Hjälp mig få bort mina tankar att han aldrig kommer svara mig igen osv.

Ungdomsinformatör Kix svarar
10.11.2022
Hejsan!
Tack för din fråga. Militären kan vara en jobbig tid när man är i en relation (jag kallar det relation nu i alla fall fast ni ”bara” har på G ännu) – både för den som har ryckt in och den som är kvar hemma. Det kan speciellt vara en omställning om man är van vid att kunna vara nära varandra och att kunna prata ofta. Den som är i militärtjänst är också ofta rätt trött, speciellt den första tiden när det kan kännas som väldigt mycket att ta in samtidigt. Detta kan göra att den personen känns extra distant för den som är hemma. Men det brukar bli lättare mot andra halvan av militärtjänstgöringen, när man har lite mera hemlov och överlag har anpassat sig mer till situationen.
Jag förstår att det är jobbigt för dig att inte höra av honom när du själv är kvar hemma och har mycket ”tid att tänka” (och övertänka, såsom det så lätt blir). Men försök att finn tröst i att du VET ju ändå var han är och vad det beror på. Det är ju inte som att han ”helt annars bara” skulle ha blivit trög på att svara. Försök att slappna av medan han är inne i milin, och sen så sätter du på känselspröten mera när han är hemma och ni kan träffas. Då känner du ju av ifall det är som vanligt eller inte.
Jag förstår varför du tittar på hans snap-poäng, men försök att hålla dig från att göra det. Den typen av ”kontrollbehov” blir oftast bara värre när man ger efter för det. När du börjar känna sådär så kan du ta en kort stund för att fundera ifall det på riktigt finns några tecken på att han skulle ha tappat intresse, eller om det hela kan förklaras med milin. Sen när du har tänkt på det en liten stund så kan du ta och tänka på nåt fint som ni gjort tillsammans eller nåt gulligt som han har sagt åt dig, så att du kan få en bättre magkänsla, och sen så försöker du att aktivera dig med något så du kommer ur tankeloopen. Exempelvis hitta på nåt med en kompis, göra en hobby, testa en sminktutorial från youtube, pyssla med ett husdjur, gå ut och gå... vad som helst bara du aktiverar dig.
Det att man tänker så här är inte ovanligt, men man måste försöka komma ihåg att det sitter också långt i ens egen självkänsla och inte nödvändigtvis så mycket i den andra personen. Ifall man har en stark självkänsla så är det också lättare att hålla sig lugn i såna här situationer för att man vet att man är värdefull oavsett vad som händer. HÄR kan du hitta lite olika texter som Decibel skrivit om självkänsla och självförtroende, och vad man kan tänka på ifall man vill försöka förbättra sin självkänsla.
Som tips kan jag också rekommendera att du funderar ut något riktigt kul/mysigt, typ en dejtidé, som ni kan göra när han kommer hem nästa gång! Så du har nåt att se fram emot. Kom dock ihåg att kolla lite med honom också vad han orkar med, eftersom militären som sagt kan göra en trött.
När han är hemma så tycker jag också att du kan prova prata med honom mera ingående om hur hans dagar i milin ser ut, och hur det känns att vara där, så kanske du förstår bättre när han kan svara och inte. Du kan också säga typ "jag har märkt att du ibland tar ganska lång tid på dig att svara, är det för att era dagar är så fulla, eller varför?". Försök att säga det på ett ganska neutralt sätt, så att han öppet kan förklara.
Lycka till!
Kram, Kix