Min flickvän...
26.07.2020
Morjens! (:
Jag har ett problem jag behöver prata om.
Jag har vari tillsammans me min flickvän i snart 1 år. Vi älskar varann jättemyki och vi kommer flytta ihop om några månader i min lägenhet.
Men vi har ett problem och det är att hon är så kontrollerande. Jag får inte ha några flickor alls i min telefon (inga på snäppen, får int följa nån flicka på instagram, får int ha några telefonkontakter me flickor) och hon säger att jag får int alls heller umgås med några flickor alls. Inte ens min 13 åriga kusin som jag vari kompis me hela mitt liv. Vilket resulterar i att jag är aldrig med på släktkalas...
Hon däremot hänger ofta med killkompisar och snäppar me pojkar. Då jag säger nått om det blir hon skitarg och säger att de e int sama sak. Men blir så trött på det då jag int får göra nått som jag vill och allt är på hennes villkor. När vi ska ha sex så vill ja inte ens varje gång men hon kan ba böri dra av mina boxers och börja suga av mig fast jag sagt att ja int är i moodet att ha sex då. Så det slutar alltid med att vi har sex ändå...
Hon har aldrig våldtagit mig på det sättet för är typ 3 gånger så stark som henne så skulle nog kunna knuffa bort henne om jag ville men vill ju ändå på samma gång att hon ska tycka sexet är skönt och att hon ska njut fast jag int allti vill.
Hon pratar tillockmed med min mamma om saker och frågar om jag har vari med nå flickor och om nån flicka har vari hit.
Jag vill typ gö slut men älskar henne jättemyki så vill ändå vara kvar med henne men bara om hon ändrar på sig.
Hoppas ni kan hjälp mig.
Zzzz
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
28.07.2020
Hej Zzzz,
Jag tycker du ska sätta gränser och prata med henne om hur du känner. Det låter inte som ett sunt förhållande du lever i. Du måste få umgås med dina vänner, din släkt och följa vem du vill på instagram eller Snapchat. Jag förstår att du älskar henne, men kommer du orka leva kvar i detta förhållande? För att en förändring ska ske, krävs mycket tror jag, gränser från din sida och en acceptans från hennes sida. Jag tror du behöver få prata med någon om hur du känner. Om inte med henne, så kanske med din mamma? Eller din bästa kompis?
Jag blir även orolig när jag hör att du har sex med henne trots att du inte vill! Så ska det inte vara! Du behöver tydlig berätta för henne var gränsen går och det måste hon acceptera. Man ska inte ha sex mot sin vilja för att tillfredsställa sin partner, det kallas för tjatsex och det är inte okej! Jag hör att du inte mår bra, utifrån det du berättar. För att orka leva kvar i ett förhållande med en annan människa, behöver man få ha sitt eget liv utanför relationen!
Nu hoppas jag att jag startat tankar hos dig, men det är du som tar besluten själv.
Kram!
Malin Wiik-Norrman