Min kille
23.12.2019
Hej decibel!
Jag har varit tillsammans med en kille nu i 1/5 månad nu och vi är väldigt lyckliga tillsammans. Ingen vet om att vi är tillsammans förutom hans föräldrar, hans vänner och mina vänner, men mina föräldrar vet inte om något alls och jag vill absolut inte att dem ska få reda på det heller för dem vill inte att jag egentligen ska ha en pojkvän i ung ålder dem vill att jag ska ha pojkvän vid typ 19-20 års åldern vilket jag ändå förstår. Jag vill verkligen inte att dem ska få reda på att jag är ihop med honom absolut inte hur ska jag göra för att dem inte ska få reda på det nu vill liksom kunna berätta för dem i sen ålder att jag haft eller fortfarande har en pojkvän? Tror ni att dem kommuns reda på att jag och han är tillsammans nu? Anonym

Ungdomsinformatör Ida svarar
27.12.2019
Hej!
Vad roligt att du hittat någon som du tycker om!
Det är väldigt svårt att säga ifall dina föräldrar kommer få reda på det eller inte. Vet inte vad dom har för vänner och ifall deras vänner är bekant med din pojkväns familj. Jag vet att det känns jobbigt att prata om detta med dina föräldrar, men jag kommer ändå att råda dig att prata med dem. Säg det bara till dem eller du kan fast börja med att fråga upp varför de inte tycker du ska ha någon pojkvän innan du är 19 år? För kan detta handla om ett missförstånd?
Tycker du om någon, så borde du får vara tillsammans med den personen. Dom ska inte kunna bestämma vem och när du är tillsammans med någon.  Vad tycker din pojkvän om att du inte har berättat om dig och han till dina föräldrar? Prata även med honom och berätta hur det ligger till, så inte han tror att du skäms för honom eller att det skulle skapa något problem som inte igentligen finns.
Ta hand om dig!
Kram, Ida