Min pojkvän tjatade och hade sex mot min vilja
09.01.2022
För några år sen började jag snacka med en kille och vi blev sen ihop. Det var ett väldigt seriöst förhållande trots att vi inte var så gamla, och jag älskade honom verkligen. När vi hade varit ihop i några månader började han tjata ganska mycket om sex. Fast då såg jag det inte som tjat.
Jag sa att jag inte visste inte om jag var redo för sex men han förstod inte vad jag menade. Jag försökte förklara på alla sätt jag kunde och la verkligen ner kraft på att få honom att förstå. Men han verkade inte göra det och jag började ursäkta mig hela tiden och be om förlåtelse.
Jag hade inte haft sex med någon tidigare. När jag senare hade det med honom vet jag fortfarande inte om det var för att jag ville eller endast för hans skull. Efter det blev det lugnare ett tag, men jag ville inte lika mycket och ofta som han, så han började tjata igen.
En gång för cirka ett och ett halvt år sen när vi hade samlag sa jag nej men han fortsatte. Då sa jag sluta. Han fortsatte. Då kollade jag på honom och tog mina händer på hans axlar för att han skulle stanna upp. Då sa han ''vänta jag kommer snart'' och fortsatte tills han kom. Det var inte jättelång tid men under den tiden var det ändå jobbigt. Jag låg under honom utan att riktigt kunna säga till mer, och bara kände mig tafatt och äcklig.
Efteråt vände jag mig från honom och jag tror att jag grät. Men han kramade mig och fick mig att tänka ''tack och lov att han finns i mitt liv''. Det är egentligen sjukt hur fel jag uppfattade allting.
För snart ett år sen tog det slut. Men fortfarande tänker jag på allt tjatande och sex som jag inte ville ha, och inte var med på. Ibland känns det som jag tappar fotfästet och fattar ingenting. Xxxx
Malin W N

Barnmorska och sexualrådgivare Malin svarar
10.01.2022
Hej,
Först vill jag att du ska veta en sak; Du får aldrig någonsin klandra dig själv över vad som hände eller någonsin be om förlåtelse - du har inte gjort något fel. Och för det andra; det du beskriver är väldigt vanligt! Du är inte ensam om att ställa upp på sex för att få slut på tjatet.
Det som hände för 1 1/2 år sedan var inte okej från hans sida! Absolut inte! Han gjorde något som du inte ville - i detta fall avslutade han ett samlag mot din vilja! Han hade absolut behövt lyssna till dig och avluta tvärt!
Jag hör att du mår jätte dåligt av detta, och det har jag full förståelse för! Jag tycker det är viktigt att du skulle få prata med någon vuxen om vad du varit med om.
Det bör finnas en kurator på din skola du kan prata med. Kom ihåg att kurator har fullständig tystnadsplikt!
Kram!
Malin