Olyckligt kär
02.05.2020
Hej jag mår väldigt dåligt för är fortfarande kär i mitt ex. Han har inga känslor för mig kvar och tror faktiskt han kanske har gått vidare till någon annan. För ett tag sen så testade jag att dejta en annan kille men det gick helt enkelt inte för är fortfarande kär i mitt ex. Jag vill inget hellre än att sluta vara kär i honom att glömma honom vad som helst men vet inte vad jag göra! Det är vår nu och det var på hösten det tog slut alltså det har gått flera månader. Har läst att om man varit kär så kommer aldrig ens känslor gå bort, är detta sant? Ibland är jag så ledsen att jag bara vill gråta. Det värsta är att jag drömmer om honom även om jag i stort sett försöker utesluta honom på dagtid och göra annat. Vad ska jag göra?

Ungdomsinformatör Ida svarar
04.05.2020
Hej!
Jag skulle svara både ja och nej på din fråga angående att ens känslor aldrig kommer att gå bort. När man varit tillsammans har man tyckt om varandra, kanske pratat med varandra varje dag och träffats och umgåtts. Så man har ju skapat minnen tillsammans, dom minnena kommer man att ha kvar. Så på ett sätt så stannar de kvar med en, men det betyder då inte att man skulle vara kär i den personen för att man tänker på dom minnena. Största delen av minnena kan ju också vara dåliga, det beror hur förhållandet har varit. Utav varje relation så lär man sig.
Det att du drömmer om honom och tänker på den tid ni har haft tillsammans, kan ju också handla om att du skulle vilja ha någon. Men det betyder inte nödvändigtvis att det är honom – utan att du kanske saknar känslan av att vara tillsammans med någon. (detta är bara en tanke, det är du som vet hur det är:) Länkar här till våra infosidor som ger tips på hur man kan komma över någon.
Du får vara ledsen och gråta. Det är helt okej! Har du någon som du kan prata med? Någon vän? Berätta vad du känner och Du kommer att hitta någon som du tycker om och som tycker om dig.
Kram, Ida