Olyckligt kär
20.06.2021
Hej! För nån vecka sen träffade jag och två kompisar några pojkar som vi började tala med. Jag blev ganska snabbt väldigt intresserad av den ena av dem, och jag har hört massa bra om honom, han är verkligen en jätte gullig pojke. Min ena kompis vet av hur intresserad jag är av honom, men ändå snappar hon jättemycket med honom. Hon sa från första början att det inte är hennes typ av kille alls, å säger det fortfarande. Nu verkar det som att han har börjat tycka om henne och hon är inte alls intresserad tillbaka. Det här är verkligen ett triangeldrama, men vet inte vad jag ska göra. Jag kan ju inte styra hans känslor, och förstår nog att han blev intresserad av henne... men tycker det känns så fel när min kompis skickar med min crush när hon inte alls intresserad. Ifall hon skulle vara intresserad skulle jag 100% stötta henne i att hon snappar med honom, men känns som att hon int borde snappa med honom och ge honom falska förhoppningar och ändå när hon vet av att jag gillar honom.

Ungdomsinformatör Kix svarar
22.06.2021
Hej!
Tack för din fråga. Jag kan förstå att du känner dig sliten i din situation. Å ena sidan så framgår det ju att du förstår att alla människor är berättigade till sin fria vilja och man kan inte styra andra - men å andra sidan känner du att det din kompis gör är lite orättvist mot dig.
Det enda jag egentligen kan rekommendera i det här fallet är att du själv börjar prata mera med killen i fråga, och att du är ärlig med din kompis om dina känslor. Är hon på riktigt inte intresserad av honom tror du, eller är det nåt som hon säger för att hon är rädd att såra dig? Det kan du fråga av henne, och säga exakt som du nyss skrev till oss – att om hon är intresserad så stöttar du henne i det här även om du också är intresserad av killen, och blir inte arg på henne (kanske överlag lite ledsen över hela situationen dock, men det får man bli) eftersom du förstår att människor inte kan kontrollera hur de känner.
Om hon ännu efter detta håller fast vid att hon inte är intresserad av honom så kanske du kan berätta vidare att du oroar dig för att det verkar som att killen håller på att bli intresserad av henne, och att du skulle vilja få en chans att fånga hans intresse vilket inte verkar gå nu om han tror att det är hon som vill ha honom. Jag tror att enda sättet ut ur den här situationen är att kommunicera så gott det bara går. Försök att ta upp det på ett riktigt lugnt sätt, eftersom såna här situationer lätt kan få folk att känna att man anklagar dem för nåt, även när man inte menar det så. Kanske du till och med kan be henne om hjälp ifall hon redan pratar med honom? Typ att hon ska sätta in några bra ord om dig och hinta att du är singel :)
Det kan ju vara lite knepigt att få honom att förstå att det inte är hon som är intresserad, ifall han redan har hunnit få den uppfattningen (ifall det är så att hon faktiskt inte är det). Vet du om hon är intresserad av någon annan? I så fall kunde hon ju skriva om det till killen du är intresserad av, så att han förstår att hon nog har sina tankar på annat håll och endast försöker vara vän med honom.
Lycka till, hoppas det reder ut sig på ett bra och odramatiskt sätt <3
Kram, Kix