Oro i onödan
08.11.2022
Hej, hur ska man bli av med oron och klumpen i magen då ens kille är ute själv? Vet jag int har någon som helst orsak att vara orolig eftersom jag vet att han älskar mig, och vi har det väldigt bra i vårt förhållande, ändå känner jag mig orolig då han ska ut med sina kompisar eller på nån fest. Orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
11.11.2022
Hej,
Det är inte alls ovanligt att man kan känna sig otrygg i början av ett förhållande, detta trots att förhållandet är bra och man vet var man har den andra och att hen inte skulle göra en illa. Dels tror jag att det kommer att bli lättare helt av sig själv med tiden vartefter ni lär känna varandra bättre och slappnar av mer, men jag tror också att det finns saker du själv kan göra för att det skall kännas lättare.
Precis som du skriver så handlar det kanske inte så mycket om hans känslor för dig och att du inte skulle lita på dem, utan det handlar antagligen mer om din egen självkänsla och att DU skall inse DITT eget värde. Tyvärr har du fått gå igenom saker som har påverkat din egen självkänsla negativt och som har påverkat din egen uppfattning om ditt värde. Då är det ganska självklart att din första reaktion är att du till alla pris vill undvika att hamna i samma situation igen. Så det jag vill att du tänker på är alla de sker DU tillför i din partners liv. Alla de positiva egenskaper du har som gör att din partner väljer att vara med dig. DU förtjänar allting det du vill ha, och du kan vara helt säker på att OM han skulle göra dig illa genom att vara otrogen så är han INTE den partner som DU förtjänar. Lita på att du själv är den han längtar tillbaka hem till även då han har roligt med sina vänner.
Svartsjuka beskrivs ofta som en "ful" känsla som inte är riktigt tillåten, trots att den är ganska naturlig. Det är ju självklart att man inte vill förlora någonting som är viktigt för en.  Men jag tror att sättet att förhindra att svartsjukan tar kontrollen är att du helt enkelt accepterar att vi som människor är helt chanslösa då det kommer till att styra eller bestämma över andra. Vi har inte rätt att göra det och vi KAN inte göra det. OM din partner vill vara otrogen mot dig så kommer han att vara det ändå - men det är för att HAN är den han är - inte för att DU inte skulle räcka till. Och givetvis skulle det vara smärtsamt - men det säger ingenting om DIG utan isåfall enbart om honom och att han inte värdesätter det ni har. Och i nuläget finns det ingen anledning att tro att han inte värdesätter dig.
I långa loppet tror jag att man förlorar mycket mer än man vinner på att försöka hålla fast någon. Det ÄR viktigt att man får fortsätta ha vänner och att man kan fungera som separata personer trots, eller i all synnerhet då man är i ett bra förhållande. Jag tror att det skulle vara bra att ni talade om hur du känner så att han också är medveten om det. Berätta att det ibland gör dig osäker och rädd då han skall fara ut, och att det beror på det du varit med om och din självkänsla att det känns så. Men att du VILL att han skall fara ut och att detta är någonting ni får jobba på tills det känns bekvämt och att du kan slappna av och vara säker på att han kommer hem igen. Det är ingen dödssynd att vara svartsjuk, men det är lättare för alla om man kan medge att man är det - och om man själv förstår att bara för att det känns som det gör så betyder det inte att han borde stanna hemma med dig. Det att han far ut med sina kompisar skall inte utgöra ett hot mot ert förhållande. Han är en vuxen man som har valt att vara tillsammans med dig - och det att han går och träffar vänner en kväll ändrar ju inte på den saken.
Jag önskar att du skulle värdera dig själv högt. Du är förträfflig! Och om han skulle göra dig illa så innebär det ju att han inte förstår det och då förtjänar han faktiskt inte att vara med dig heller. Upp med hakan!
Många kramar!
Tessi