På g
18.10.2020
Hej! Jag är en flicka som har på g med en pojke. Vi har snappat med varandra i några veckor och vi har träffats några gånger. Jag har blivit kär i honom, och han är jätte snäll och rolig. Men ibland kan han skicka konstiga meddelanden, t.ex att han är kåt. Jag blir inte direkt attraherad av sådana meddelanden, men han är annars väldigt gullig och jag trivs med honom. Det ända som jag inte riktigt tycker är så roligt är när han skickar sådana meddelanden. Vad ska jag göra? Vill ju inte säga till honom att jag inte tycker om när han skickar sånt

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.10.2020
Hej,
Jag förstår att du kan känna dig lite osäker på hur du skall svara på den typen av meddelanden eftersom ni inte har uttalat helt tydligt vad det egentligen är för typ av relation ni har, MEN du måste komma ihåg att man lär människor hur de får behandla en - så om du inte säger ifrån då du upplever att någonting går över din gräns så kan inte heller den andra personen veta det. Och det är kanske extra svårt då det handlar om meddelanden på telefonen eftersom man inte ser hur den andra personen reagerar.
Du har rätt att säga ifrån, och det betyder inte att man måste göra det på ett brutalt sätt som gör honom generad, för det är ju inte det du vill. Jag förstår att du inte vill skrämma bort honom med att säga ifrån. Men om han flera gånger skickar meddelanden som gör dig obekväm så kanske du kan svara någonting i stil med "jag tycker om att få meddelanden av dig, men det behöver jag inte veta" eller "jag blir glad då du hör av dig, men jag blir obekväm då du skriver så eftersom jag inte tycker att vi är riktigt där ännu".
Om du vänder på saken, så han han också RÄTT att veta när han går över gränsen för vad som är okej för dig. Anta att det var en person som du inte var intresserad av - då skulle textmeddelanden av den typen vara någonting som du kunde polisanmäla eftersom det kunde tolkas som trakasserier. Nu menar jag inte att du skall tolka det som trakasserier, utan helt enkelt att du har rätt till din egen upplevelse och rätt att säga ifrån om det utgående från din egen magkänsla inte känns okej att få dessa meddelanden.
Alla människor har rätt till sina egna gränser, och det betyder inte att det är fel på dig för att du inte blir tänd av dessa meddelanden, utan helt enkelt att du klarar dig utan den informationen. Om ni annars tycker om varandra och vill lära känna varandra så är det ännu större anledning att vara tydlig med vad man tycker om och vad man inte tycker om.
Kram
Tessi