Pojkvän i USA
18.12.2020
Hej,
Jag har en pojkvän i USA och nu har vi inte kunnat ses eftersom de stängde gränserna i mars.
Läste på en sida om just detta ifall det finns nåt sätt för oss att träffas, då stod det så här:
In a government meeting held on August 6, Finland has decided to permit lovers to reunite if one of them is:
a Finnish citizen living in Finland,
an EU/Schengen citizen living in Finland
a family member of an EU/Schengen citizen living in Finland
third-country national residing in Finland with a Finnish residence permit
Så om jag har förstått det rätt är det alltså möjligt för honom att resa till Finland om han visar att han har en relation med en finsk medborgare.
Jag såg att han kunde kontakta den finländska ambassaden i USA för att få mer information om detta, men skulle vara bra om ni hade någon expert som vet mera om just detta. Om det alls är möjligt?
Här är länken till sidan: https://www.schengenvisainfo.com/news/eu-countries-that-have-reopened-borders-for-unmarried-partners-separated-by-entry-ban/
Väldigt tacksam för svar!

Ungdomsinformatör Kix svarar
23.12.2020
Hejsan!
Tack för din fråga. Ledsen att höra att du inte kunnat träffa din pojkvän på så lång tid, det känns säkert jobbigt för er.
Du har helt rätt i det du skriver. De flesta Europeiska länder har ännu stängda gränser för den här typen av resa, men Finland är ett av de som nu valt att öppna gränserna för att förena människor i kärleksförhållanden.
Var beredd på att det KAN vara så att ni i något skede av processen behöver ”bevisa” på något sätt att ni är tillsammans och hur länge ni har varit det. Det här kan vara exempelvis om ni har bilder på er tillsammans om ni har träffats förut, eller utdrag av gamla konversationer på Whatsapp eller Facebook som visar att ni haft kontakt en längre tid. Det styrker också er story om ni vet information om varandras liv och familjer, plus har en klar plan för hur länge han ska stanna.
Vi har tyvärr ingen expert inom Finländska ambassaden, men nästa steg är nog att ni tar kontakt dit, så att de kan ge mer information om läget och hur ni ska gå till väga. Om ni kollar på DEN HÄR sidan så finns där under customer service en ruta som heter "Make an appointment". Gör ett konto där och boka exempelvis en telefontid :)
Kom ihåg att om han reser fram och tillbaka så behöver han se vilka karantänrestriktionerna är på båda ställena!
Lycka till!
Kram, Kix