1a gynekolog besöket
22.02.2019
Jag ska om några veckor till gynekolog för första gången, bokade tid pga att jag vill kolla upp varför jag har så svårt att bli gravid... Vad kollar de upp på en sådan kontroll? Kan jag gå på kontrollen även om jag skulle få mens just till den veckan? Aabecee

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.02.2019
Hej.
Då man påbörjar utredningarna om varför man har svårt att bli gravid så är det först och främst en helt vanlig gynekologisk undersökning som görs. Man kollar att allt ser ut och känns som det borde. Beroende på hur länge ni har försökt bli gravida så brukar man också lägga remisser till olika blodprov för att kolla upp att ägglossningen sker, och i något skede får din partner ge ett spermaprov.
En gynekologisk undersökning går nog att genomföra trots att man har mens, men vissa saker blir lite svårare att se, och ifall det skall tas t.ex. ett papa-prov så kan det inte göras under mensen. Men alltid vet man ju inte om när mensen skall komma så gynekologen har nog sett det mesta förut, och det är ingenting man behöver skämmas över.
En viktig del av utredningarna handlar också om diskussionen som förs så jag tycker att det är bra att du tar tag i saken.
Lycka till
Kram
Tessi