3 frågor
08.01.2019
1. Tar zoely. Tagit det i några månader. Har alltid haft mens, denna gång ingen alls. Läst om kvinnor som trots p piller blivit gravid och nu är jag jätte orolig, speciellt när nu mitt i allt jag inte fick någon mens. Den borde ha kommit den 6.1 när jag tog sista sockerpillret för då kommer den vanligast. Litar inte på vanliga graviditetstest så hur tidigt kan jag ta blodprov och det visar 100% ? Hur snabbt visar det?
2. Vad krävs för att få göra abort? Nån sa att man måste träffa 2 läkare som ska godkänna det? Är det sant? :( och kan abort misslyckas?
3. Fick en dag kritvita tjocka flytningar, aldrig haft förr. Nu är jag rädd det är pga graviditet o att jag haft ägglossning fast jag tar piller?!?! Det varade 2 dagar typ. Hjälp

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
15.01.2019
Hej.
Börja med att andas.
Med Zoely är det rätt så vanligt att mensen lämnar bort helt. Om du har tagit alla piller som du borde så är sannolikheten större att din frånvarande blödning beror på att pillren orsakar det än att det skulle vara för att du är gravid. Om du nu dessutom har fått en liten blödning så tycker jag att du skall släppa saken. Men om du tar dina piller alla dagar enligt föreskrifterna så har du ingen anledning att tro att de inte skulle fungera. Visst läser man/hör man om tjejer som blivit gravida trots att de säger att de ätit sina p-piller, men du skall helt enkelt inte tro på allt du läser på nätet. Det är ytterst osannolikt att du skulle bli gravid om du äter dina piller som du ska.
Graviditetstest genom urinprov ÄR tillförlitliga, men det måste ha gått en viss tid sedan befruktningen innan de ger ett tydligt svar. Det beror på att kroppen måste producera tillräckligt med HCG för att det skall synas i ett urinprov, och eftersom man inte alltid vet exakt när ägglossningen/befruktningen har inträffat så visar inte alltid testet positivt direkt vid utebliven mens. Testar man halten HCG via blodprov så kan man se graviditeten tidigare eftersom den ger det exakta svaret på hur mycket hcg man har i blodet, men det är givetvis dyrare med ett blodprov än med ett urinprov, och därför är det i första hand urinprov som används. Genom blodprov kan man få ett tydligt svar ett par dagar efter befruktningen, och provsvaret brukar man få samma dag som provet har tagits.
Om man vill få en abort bokar man tid till en läkare på hvc som lägger remisser till laboratoriet och skriver en remiss till sjukhuset. På sjukhuset brukar man träffa en läkare till. Men det är inte så att man måste "godkännas" av någon. I Finland har kvinnan rätt att själv välja om hon behåller sin graviditet eller inte, och läkaren brukar vara förstående och respektfull. Jag har inte hört om att aborter skulle misslyckas. I de flesta fall görs aborter med läkemedel och i de (ganska sällsynta) fall där livmodern inte töms som den ska så görs en skrapning, men risken att ett foster skulle bli kvar efter en abort är obefintlig.
Jag tror inte att dina flytningar hade någonting alls med graviditet att göra, snarare att ditt underliv var irriterat eller stressat, eller att det helt enkelt råkade sig så. Du har inte ätit dina p-piller så länge ännu så du kan räkna med att kroppen ännu håller på och vänjer sig vid dem. Det är helt normalt att flytningarna ändrar då man börjar med p-piller, och det betyder inte nödvändigtvis att någonting är fel. Men du skall också minnas att om detta är första gångerna som du har haft sex utan kondom, så att killen har fått utlösning i dig så påverkar det definitivt pH-värdet i ditt underliv så att dina flytningarna förändras.
Slappna av. Lita på dina p-piller.
Kram
Tessi