Abort
19.11.2019
Hej jag gjorde en medicinsk abort för 11 dagar sen, (jag va i vecka 9 +2 dagar) jag har blött en del efter det men nu har det börjat komma brunt blod och väldigt lite, vad innebär det? Att jag snart slutar blöda? Eller kommer jag ha brunt blod i flera veckor till?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
19.11.2019
Hej.
Det att blodet nu blivit brunt och minskat i mängd betyder precis som du skriver att blödningen håller på att upphöra. Antagligen tar det inte länge till innan det slutar helt. Det enda du behöver vara uppmärksam på är ifall blodet skulle börja lukta illa eller om det kommer stora klumpar, annars är det bara att följa med. Skulle det inträffa (lukt eller stora klumpar) så kan du kontakta avdelningen där aborten utfördes så får de ta ställning till saken.
Ta han dom dig.
Kram
Tessi