Akut! Diarré ca en halvtimme efter p-piller
16.01.2019
Hej, jag tog mitt andra p-piller (vreya) från en karta och efter en halvtimme var jag tvungen att springa till toaletten. Jag fick nästan en helt vattnig diarré.
Nu vill jag veta vad ja ska göra, på instruktionerna till p-pillren stod det att "efter att du kräkts eller haft diarré ska du ta en ny tablett från ett nytt blister så snart som möjligt". Jag frågade av mamma om jag borde ta ett nytt piller men hon sa att jag inte behövde eftersom pillret inte ens hunnit sugas upp av kroppen. Jag är lite osäker på vad jag ska tro på så jag frågar er. Rädd flicka

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
21.01.2019
Hej.
Det är inte så lätt att svara på, eftersom det beror ganska långt på hur kraftig diarrén var. Men om du bara hade en "tömning", och det var klart efter det så tror jag att du kan vara ganska lugn.Oftast töms inte hela maginnehållet på bara en gång, så innehållet i magsäcken påverkas inte nödvändigtvis av en diarré (mer om du hade kräkts en halv timme efter att du tog pillret).
Nu har det ju redan hunnit gå några dagar sedan du skickade din fråga så det går ju inte längre att påverka saken.  Anledningen till att det står i bipacksedeln att man skall ta ett extra piller är just att det är svårt att ge någon generell regel - så det är mest ett "för säkerhets skull". Så även om du nu inte tog ett till piller så tror jag inte att du behöver oroa dig, men om det händer igen så kan du ta ett extra piller bara för att vara säker.
Nu är det bara att vänta på att kartan skall ta slut och vänta på mensen.
Kram
Tessi