Allmänna funderingar över p-ring
24.01.2019
Hej! Jag har använt p-ring nu en tid, har använt fem stycken hittills och allt har känts bra, det är dock lite saker jag undrar över. Jag undrar hur långt in man måste placera sin ring? Jag kan lägga den ungefär en fingerlängd in, liksom likadant som när jag lägger in en tampong, men borde den placeras ännu längre in? Fungerar hormondistributionen av ringen på det sätt den ska även om jag inte kan lägga in den längre in än en tampong. Jag känner inte av den under de veckor som jag använder den och jag har aldrig känt några biverkningar, är det bra eller dåligt att inte känna av biverkningar. Jag skaffade p-ringen för att jag ville ha ett p-medel att känna mig trygg med och för att eventuellt minska menssmärtor, jag har dock inte varit sexuellt aktiv under tiden jag använt p-ring. Så hur vet jag att allt fungerar som det ska?
Tack på förhand!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.02.2019
Hej.
Alla ser lite olika ut i underlivet så ringen sitter inte exakt likadant i alla. Men om den hålls där, och du inte känner av den så sitter den nog rätt. Jag tycker att det låter som en bra sak att du inte känner av några biverkningar, och alla gör inte det - även om det idag talas väldigt mycket om biverkningar av hormonella preventivmedel.
Fördelen med p-ring är ju just det att det är en låg dos hormoner och att hormonerna utsöndras i jämn takt, du behöver inte heller oroa dig för att skyddet skulle påverkas om du t.ex. kräks eller har diarré.
Om du använder ringen enligt föreskrifterna i bipacksedeln så kan du lita på att den fungerar som den ska. Helt enkelt.
Kram
Tessi