Är jag gravid!?
28.01.2019
Hej! Har börjat med ppiller och är på 4 veckan. Började äta dom när jag fick mensen. Min pojkvänn och jag har hafft sex ofta utan kondom, runnit väldigt mycket och komit en fläck i sängen eftet vi haft sex, är det flytningar eller killens spermier?
Hur som hellst, nu är min mens 6 dagar försenad och har tagit ppillrena varje dag men kan har tagit dem olika tider om dan t.ex på mårgonen kl.07.00 och sen nästa dag på kvällen 18.00...Kan jag vara gravid? Och är det viktigt att ha en spesifik tid när man tar ppilrren? Varför är mensen försenad vad kan de bero på?
H.orolig 16 åring Lina

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.02.2019
Hej.
Det skulle vara lättare att svara på din fråga om jag visste t.ex. vilka piller det är du äter.
De flesta p-piller äter man i 21-24 dagar och har sedan 4-7 dagar paus (beroende på sort alltså). Ibland är det sockerpiller man äter under de dagarna, och då man har paus/äter sockerpiller så brukar mensen komma.
Det jag nu undrar är om dina piller skall ätas under 21 dagar och du har börjat direkt på nästa karta utan att ha paus? I allmänhet rekommenderas det nog att man tar sina piller på ungefär samma tid varje dag, så att det inte blir för ojämnt intag av hormonerna.
Så om din mens inte har dykt upp ännu så tycker jag att du skall testa dig bara för att vara på den säkra sidan. Med tanke på att du har ätit dina piller alla dagar så är det osannolikt att du skulle vara gravid, men det är många förändringar som sker i kroppen då man börjar med p-piller så stressa inte utan testa dig så vet du sedan.
Kram
Tessi