Bajsa efter akut ppiller?
09.01.2014
Hade sex idag med min pojkvän och efteråt så märkte vi att kondomen hade gått sönder, så vi gick och köpte akut ppiller, vilket jag tog nån timme efter samlaget. Efter ytteligare en till en och en halv timme bajsade jag. Det var helt normalt, ingen diarré. Kan p-pillret ha åkt ut och måste jag ta en ny? Orolig

Ungdomsinformatören Liselott svarar
10.01.2014
Hej!
Nej, det borde inte vara någon fara att du bajsade, så länge det inte var diarré - och det var det ju inte, så du kan nog vara helt lugn. Du har gjort vad du kunnat och nu är det bara att vänta ca 3 veckor och sedan ta ett graviditetstest för att kolla att akut-p-pillren hade effekt. De är ju inte 100% säkra, men eftersom du tog dem så tidigt så har du som sagt gjort allt du kunnat. Försök nu att inte oroa dig utan lev normalt bara. Det kan hända att akut-p-pillren strulade till din naturliga menscykel - det är ändå rätt starka hormoner i dem - så bli inte orolig om inte mensen kommer när den borde. Den kan vara lite oregelbunden här nu en tid framöver. Likaså kan du få en blödning nu om någon dag, men det är inte heller farligt utan beror på hormonerna. Som sagt, ta ett graviditetstest om tre veckor, det ska man alltid göra när man tagit akut-p-piller.
Hälsar ungdomsinformatören Liselott (på basen av barnmorskornas tidigare svar). Läs även mer om det här på våra infosidor om Akut-p-piller