Blödningar med p-ring
11.06.2019
Hej! Jag använder mig av p-ring och har gjort det sen februari 2018 och varit väldigt nöjd. Jag brukar oftast skippa ha mens och bara ha det en av ringarna, alltså har jag mens typ var tredje månad. Dock har jag haft lite problem med den på senaste tiden. Jag var på resa i februari-mars (2019) och skippade därför att ha mens i februari men fick sedan mens i mars några dagar innan jag skulle ta ut ringen (tog ut den på söndag och brukar vanligen ta ut den på fredag, alltså 5 dagar innan). Eftersom blödningen kom efter resan tänkte jag att kroppen bara var lite ur balans eftersom jag varit utomlands i två veckor och hade mens som vanligt och la in ringen på en fredag som jag brukar göra.
I april minns jag inte hur jag gjorde men jag har för mig att jag skippade mensen eftersom jag hade haft mens i mars. Jag tänkte även skippa mensen i maj men då fick jag den på en tisdag fast min ring var i och jag skulle ta ut den på fredag. Jag hade dock i ringen som vanligt och böt till en ny samma vecka men på lördag.
Nu imorse såg jag att det var blodblandat i trosan när jag gick på toa och blir så irriterad över att det inte verkar funka som det ska, trots att den sitter i och jag har inte haft i den för länge. Jag vet ju dock inte ännu om det bara var en liten mellanblödning eller om mensen är på gång, men händer det samma sak igen som i maj så börjar jag nog fundera vad problemet är...
Jag använder p-ring just för att slippa ha mens varje månad och kunna ha kontroll över den helt enkelt, och som preventivmedel, och därför är det extremt irriterande när det inte har velat fungera som det ska.
Jag känner inte av ringen när den är insatt men ibland kollar jag med fingret så den sitter på plats och då kan den ha glidit ner (men den känns fortfarande inte) och då trycker jag upp den lite igen, kan detta ha någonting att göra med saken?
Jag är inte i något förhållande men använder ALLTID kondom trots att jag har p-ring så chansen att jag skulle vara gravid borde vara väldigt liten.
Eftersom jag går på tredje stadiet så brukar jag använda mig av studenthälsan men nu när jag flyttat tillbaks till hemtrakterna över sommaren kan jag inte använda mig av dem, så vart ska jag vända mig ifall jag behöver kolla upp det hos en preventivrådgivning eller liknande? Ge gärna telefonnummer eller dylikt!
Tack på förhand! Förvirrad

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
13.06.2019
Hej.
Det finns ett väldigt enkelt svar på din fråga, och det är att det helt enkelt inte är meningen att man skall använda tre ringar på raken utan att få en blödning. Det är lite synd om någon har fått dig att tro någonting annat, men både ringarna och din kropp fungerar exakt som de borde.
Om du läser bipacksedeln som följer med ringarna så kan du se att de rekommenderas att användas endast tre veckor, varpå man tar en veckas paus. Det står att man kan flytta mensen genom att lägga in en ny ring direkt efter den första, men det står också att detta inte rekommenderas. Jag vet att många gör det, och att många barnmorskor och hälsovårdare rekommenderar det, men eftersom Nuva Ring innehåller en så liten mängd hormoner så är det helt enkelt inte rimligt att tro att de skulle kunna hålla borta mensen så pass länge. Risken med att använda flera ringar på raken är just det att kroppen inte klarar av att hålla kvar slemhinnan, så risken för mellanblödningar eller genomblödning är stor. I vilket skede den inträffar är väldigt individuellt och beror på hur din egen kropp fungerar.
Jag förstår att det känns irriterande, speciellt med tanke på att det fungerade i början, men just nu fungerar det inte. Det du kan göra är att använda bara två ringar i följd och se om det funkar bättre.
Din kropp är helt enkelt konstruerad för att ha mens, och även om du själv kan uppleva att det är opraktiskt så finns det just nu på marknaden inget läkemedel som skulle ta bort mensen helt (åtminstone inte om man hoppas på att hormonproduktionen i ett senare skede skall fungera normalt.)
Visst kan du kontakta preventivrådgivningen på din hemort (tel 06 786 1230),  men dina ringar, och din kropp gör sitt allra bästa och fungerar helt normalt.
Kram
Tessi