Bortfallsblödning
24.11.2019
Hej! Jag vill bolla lite saker med er. I instruktionerna till mina diza ppiller står att jag får äta ihop 6 kartor i rad, men sedan måste jag ha bortfallsblödning. Varför då? Varför måste kroppen blöda då det ändå bara är en konstgjord blödning?
Sen undrar jag också varför jag kan få bortfallsblödningar fastän jag bara ätit ihop två kartor, varför tycker kroppen att den måste få blöda fastän pillrena säger att den inte ska blöda? Har haft ppiller ca 2,5 år. Tacksam för svar (: (:

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
27.11.2019
Hej,
Bra att du frågar då det finns saker som är oklara.
I dina piller står det alltså att du kan äta 4 kartor i rad (120 dagar). Med detta avser de att det är tryggt att äta 4 kartor på raken - men det finns inga garantier för hur just din kropp klarar av att hantera det. Vissa tjejer klarar av att äta 4 kartor på raken utan att få mellanblödningar medan andra inte kan göra det. Det beror på hur dina egna och pillrens hormoner påverkar din kropp helt enkelt. Det är också anledningen till att det ibland kan lyckas utan problem - och ibland får man mellanblödningar - eftersom hormonproduktionen och kroppen kan fundera lite olika från en period till en annan.
Själva blödningen du får då du tar paus med pillren är inte konstgjord - det är en alldeles riktig blödning, däremot blödningsuppehållet "konstgjort" på så sätt att det inte är dina egna hormoner som primärt påverkar cykelns längd utan p-pillren. Bortfallsblödningen behövs eftersom det inte är gynnsamt för kroppen att hålla kvar en slemhinna som är ämnad att bytas ut varje månad.
För att ännu förtydliga, pillren menar att det inte är skadligt fast du äter 4 kartor på raken - men de kan inte garantera att du inte skulle få mellanblödningar under tiden. Det kan kännas orättvist att det funkar för vissa tjejer men inte för alla, men din kropp är programmerad att blöda ungefär en gång i månaden så den bryr sig inte till 100% om vad dina piller vill.
Visst, det är givetvis inte alls samma sak som att klara sig utan mens i 4 månader, men kanske du kan testa att äta dina piller så länge tills du märker av mellanblödningen och då tar du din 4 dagars paus. Sedan börjar du på en ny karta och äter igen minst 24 dagar i rad, tills du märker av nästa mellanblödning eller max 120 dagar innan du tar paus igen.
Hör av dig på nytt om du har frågor :)
Kram
Tessi