bruna flytningar
29.06.2014
Hej!
Har mollnanade värk i nedre delen utav magen och bruna flytningar. Jag använder p ring och har gjort det i 3 månader. Kan det bero på detta eller vad kan det vara ?
mathilda

Ungdomsinformatören Liselott svarar
30.06.2014
Hej mathilda!
Det är väldigt svårt för oss att veta vad värken och de bruna flytningarna beror på - har du tex haft de här symptomen länge eller har de nyligen kommit? De flesta biverkningar av ett hormonellt preventivmedel ska nog gå över på en 2-4 månader, annars borde man nog ta kontakt med den som skrev ut preventivmedlet åt en och fundera på ett byte av märke eller typ av preventivmedel. Alla preventivmedel och sorter passar inte alla och det är vanligt att man är tvungen att pröva sig fram för att hitta ett som funkar för en själv. Molande värk och bruna flytningar kan betyda många olika saker, allt från bakterieinfektion till pms-symptom, men oavsett så är det alltid bäst att kolla upp "konstigheter" och förändringar. Man ska nog inte dra sig för att söka råd och vård och inte bara hoppas på att det ska gå om av sig själv, utan alltid checka upp saker (hellre i onödan än inte alls). Om du fick dina p-ringar från studenthälsan och de har semesterstängt, så kolla via kommunens/stadens preventivrådgivning/familjeplanering. Ring åtminstone och fråga råd.
Och kram!
Hälsar ungdomsinformatören Liselott