Bruna flytningar med p-piller?
19.10.2018
Hej! Jag började med mina p-piller (tasminetta) för 10 dagar sedan och undrar varför jag har haft bruna flytningar nu i 3 dagars tid? Kan det här påvärka på skyddet mod graviditet eller var jag ännu skyddad fast jag hade sex för två dagar sedan?? Tavksam för svar!! Orolig flicka

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
25.10.2018
Hej.
Det är inte oroväckande att du har bruna flytningar. Det betyder inte att dina piller inte fungerar som de ska. Det är svårt för mig att säga varför du just nu har bruna flytningar, men många saker ändrar i kroppen då man börjar med p-piller, bland annat ändrar hormonnivåerna och därmed slemhinnorna. Det betyder inte att flytningarna kommer att fortsätta.
Oftast då man börjar med nya piller så tar det runt tre månader att veta hur kroppen reagerar på dem, så du får helt enkelt följa med och se. Då man börjar med nya piller på mensens första dag så behöver man inte använda något tilläggspreventivmedel, men om man däremot börjar med dem mitt under en pågående cykel så måste man använda t.ex. kondom under den första veckan. Om man inte gör det så löper man samma risk att bli gravid som utan/innan man började med pillren. (men om du alltså började med pillren för 10 dagar sedan och hade sex för två dagar sedan så borde läget vara alldeles lugnt.)
Kram
Tessi