Byte till hormonspiral
06.05.2020
Hej!
Har i ungefär 5 år ätit minipiller (desogestrel sandoz) och började med dessa p.g.a. pms-besvär. Minipillren har fungerat bra och jag blev av med mina pms-besvär. Dock har jag gått upp mycket, nästan 20kg, på dehär 5 åren, även om jag inte ändrat kostvanor. Har även känt att jag ofta känner mig kall och känslolös.
Hade nu tänkt att jag skulle testa sluta med mina minipiller för att se hur jag och min kropp reagerar. Därefter hade jag funderat på hormonspiral, eftersom den ger ifrån sig mindre hormoner och förstått att det är mera lokalt och därmed har mindre biverkningar. Dock hade jag först tänkt sluta helt och hållet med hormoner och använda kondom istället, för att se hur jag mår utan några hormoner alls och om min pms kommer tillbaka.
I alla fall, min fråga är om det är okej att avsluta mina minipiller, vara utan hormoner i några månader och sedan sätta in en hormonspiral? Har hört att man helst inte borde sluta med hormoner och sedan börja pånytt igen, eller är detta bara en myt? Amanda

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
07.05.2020
Hej,
Precis som du skriver så skall man undvika att sluta med ett hormonellt preventivmedel och vara utan i några månader för att sedan börja igen. Det beror på att det är en fysisk påfrestning för kroppen att börja och sluta och börja igen. Då man börjar med hormonella preventivmedel ökar risken för t.ex. blodproppar och är sedan förhöjd under en tid - tills den sedan sjunker igen. Så om du slutar med dina piller och håller upp i några månader så skall din kropp dels börja sköta hela systemet själv och då du sedan börjar om så ökar igen risken för blodproppar.
Det tar flera månader för kroppen att vänja sig vid att sköta hormonproduktionen själv, så antagligen skulle du inte få reda på hur din PMS känns "normalt" på de första månaderna. Det är möjligt att du inte skulle ha samma problem nu, men det är lika sannolikt att din PMS skulle komma tillbaka så som den var tidigare. Att gå upp i vikt som du har gjort kan nog upplevas som jobbigt, men det är jättesvårt att veta om det beror på dina piller eller delvis på att du var i en ålder då kroppen utvecklats från att ha varit en flickas till en kvinnas. Det är mycket få kvinnor jag känner som väger samma sak som vuxna som de gjorde i tonåren - så till en del har det antagligen att göra med helt naturliga saker.
Tyvärr är det ganska vanligt med kopparspiral att man får kraftiga eller ökade blödningar. Så risken finns att det skulle vara samma i ditt fall som för din mamma och syster.
Jag tycker att du skall ringa och boka en tid till preventivrådgivningen så kan du diskutera saken med dem. De kan ge förslag på olika metoder och svara på dina frågor. Det finns för- och nackdelar med allt. Fördelen med hormonspiral är t.ex. att den fungerar ganska lokalt (precis som du skriver) och att du inte behöver minnas den själv alla dagar. Många börjar också blöda mindre och får mindre värk. Men det är DU som bestämmer vilken metod du vill använda, så om du vill sluta helt och vara utan så har du naturligtvis rätt till det.
Kram
Tessi