Chans att bli gravid?
12.01.2019
Hej!
Jag går på ppiller sedan ca 3 veckor tillbaks. Kom nu efterhand på att jag spydde ca 3-4 h efter att ha tagit mitt sista piller på den andra raden... Vet inte riktigt hur mycket det var. Det slog mig aldrig att ta något nytt och har haft oskyddat sex sedan dess. Fortsatt äta pillerna som vanligt men fick rådet att äta ihop 2 kartor för extra skydd, vilket jag har gjort. Men idag, ca 12 dagar efter att jag spydde, så fick jag en blödning, trots att jag inte tog mina placebotabletter. Det är inte som en vanlig mens men det blöder ändå. Det här är den tidpunkten då jag brukar få min mens men jag trodde syftet med att äta ihop två kartor var så man inte skulle få den? Jag är 18 år och vill verkligen inte bli gravid. Så jag undrar, hur stor är chansen? Kan pillret ha hunnit tagits upp ändå eller iallafall tagits upp delvis? Vad ska jag göra annars?
Vänliga hälsningar en orolig Emma

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
16.01.2019
Hej.
Det är jättesvårt att veta om pillret hann tas upp av din kropp eller inte innan du kräktes. I allmänhet förflyttas innehållet vidare från magsäcken på betydligt kortare tid än 4 timmar, men det beror ju också på hur kraftiga kräkningar man hade, vad man hade ätit o.s.v. Och med tanke på att det är så pass länge sen nu så finns det helt enkelt inget du kan göra åt den saken.
Det att du började blöda nu är inte speciellt konstigt. Det är en vanlig biverkning då man äter flera kartor på rad att man får mellanblödningar. Alla reagerar helt enkelt inte på samma sätt av att äta flera kartor i rad.
Nu finns det inte mycket annat du kan göra än att vänta. Om du har ätit dina piller mer än 21 dagar i sträck så kan du välja att ta pausen nu, ELLER så äter du denna karta till slut och tar pausen då. Jag tycker att du skall göra ett graviditetstest för att vara helt säker på att du inte är gravid, om inte för annat så för att du själv skall kunna slappna av och gå vidare.
Kram
Tessi