Dagen efter piller
04.12.2019
Hej, om jag väljer att ha samlag och det blir oskyddat av en anledning kan jag ta ett dagen efter piller och det hjälper? Vill liksom inte bli gravid. En annan fråga är kan man börja på p-piller vilken dag som hälst eller måste man typ vänta tills man får mensen eller efter mensen eller hur är det? Emma

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.12.2019
Hej.
Dagen efter piller skall inte jämföras med ett preventivmedel, de är en nödlösning. Så enligt det scenario du beskriver så tycker jag absolut att ni skall använda kondom. Jag skall förklara varför.
Akut p-piller fungerar så att de förhindrar och/eller flyttar fram din ägglossning med några dagar. Därför är de verksamma endast om du inte ännu har haft ägglossning då du tar dem. Om du alltså har oskyddat sex samma dag som din ägglossning, eller dagarna efter den så gör pillret ingen som helst skillnad. Den kan inte avbryta en befruktning som redan har skett och inte heller orsaka abort.
Då man skall börja med p-piller är det lättast om man börjar på mensens första dag. Då vet man att man inte är gravid och behöver (med de flesta p-piller) inte heller skydda sig på annat sätt under den första veckan. Om man däremot börjar med sina piller mitt under en pågående cykel så måste man först försäkra sig om att man inte är gravid - det finns större risk för mellanblödningar och man måste använda kondom vid sex under den första veckan.
Det finns många olika sorters kondomer och alla känns inte likadana. Om ni t.ex. upplever att sexet inte "känns" lika mycket då han har kondom så tycker jag att ni skall testa på kondomer som är tunnare (Sultan extra thin, RFSU thin o.s.v.) Likaså om ni har svårt att hitta en modell som passar så är det bara att söka vidare. Det finns garanterat någon sort som passar.
Vänta på mensen och sen börjar du med p-piller. Tills dess kör ni med kondom eller helt enkelt med såna former av sex där ni inte behöver oroa er för graviditet.
Kram
Tessi