Dizminelle
09.10.2019
Hej!
Jag har tidigare ätit Yaz p-piller och blev senaste gången jag var till preventivrådgivningen erbjuden Dizminelle. Vad är för- och nackdelar med att byta p-piller och kommer jag märka av någon skillnad? Yaz / Dizminelle

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
09.10.2019
Hej.
Yaz och Dizminelle innehåller exakt samma verksamma ämnen och exakt samma mängd, så din kropp kommer inte att veta någon skillnad på dessa två om du byter. Priset på dessa två kan variera, men med tanke på din ålder så borde du få dem gratis i vilket fall som helst så för dig borde det inte spela någon roll.
Ibland då man byter p-piller från en sort till en annan kan man uppleva andra biverkningar av dem eftersom sammansättningen av hormoner kan variera mellan olika piller. Med vissa piller har man också 7 dagars paus istället för 4. Då det gäller hormonella p-piller så är biverkningarna för det mesta ganska lika oavsett vilken sort man äter, men beroende på hur ens egen menstruationscykel ser ut så kan vissa personer må bra av att ha en sort med lite mer hormoner och andra med lite mindre, så om en viss sort inte passar en så är det ju bra att det finns alternativ.
Men Yaz och Dizminelle borde alltså vara helt lika.
Kram
Tessi