Försenad mens
29.10.2018
Jag borde ha fått mens för ca 7 dagar sedan. Jag har haft skyddat sex (använde kondom) med min pojkvän en gång sen jag hade mens förra gången. Varför är mensen försenad? Min menscykel brukar vara regelbunden, 28-30 dagar. Jag har varken tränat överdrivet mycket eller ätit dåligt. orolig

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.10.2018
Hej.
Det är nästan omöjligt att veta varför din mens är sen. Kroppen är inte en maskin, den påverkas hela tiden av allting vi gör och bara för att den alltid tidigare har funkat på ett visst sätt betyder inte att den alltid kommer att göra det. Oftast får man inte veta vad det beror på att mensen plötsligt hoppar till.
Men om du nu är över en vecka sen och det stressar dig så tycker jag att du skall göra ett graviditetstest bara för att vara säker på den saken. Då du släpper den stressen så finns det en anledning mindre att stressa och då kanske kroppen slappnar av lite mer.
I sig är det inte alls oroväckande eller onormalt att mensen är sen. Kroppen försöker eftersträva att fungera regelbundet - men den har inte samma kontrollbehov som våra hjärnor har. Testa dig - och försök sen att ta det lugnt.
Kram
Tessi