Förvaring av p-ring
27.11.2018
Hej, måste p-ringar förvaras i kylskåp eller kan man ha dem i rumstemperatur? Hur klarar de av köld? Kan man tex ha en i skolväskan medan man cyklar till skolan? Och hur noga är det med tidpunkten när man ska sätta in eller ta ut en ring? Måste det vara inom max 3 timmars tidsskillnad eller kan det vara längre?

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
04.12.2018
Hej.
Du kan förvara ringarna i rumstemperatur, och de tar sannolikt inte skada av att vara i skolväskan då du cyklar till skolan.
Om du tar ut ringen mitt i en pågående cykel (t.ex. om den är i vägen då du har sex) så är maxtiden för att ha ut ringen 3 timmar. Tidpunkten för att ta ut och sätta in en ny ring är inte så på minuten, men håll gärna samma regel där - att det får kasta på max 3 timmar. På så sätt är det också lättast att skapa en rutin så att man minns det.
Kram
Tessi