fundersam
18.03.2018
jag går på antideprisiv och tar mirtazapin fö sämn å ångestdämpande å ja har gjort de nu i ca ett halvår efter en ganska djup deprision. Nuförtiden mår ja ju så myki betär å har värdens bästa pojkvän som helt seriöst har också hjälpt mig ur det.
Men min fråga är att finns det nån chans att jag sku få p- piller eller är det bara att glömma? Vi har sex lite nu dom då skyddat me kondom såklart men sku ändå vila ha dubble protection. Vart ska ja vända mig å går de ens med tanke på p-pillrens biefekter hos vissa?
m

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
23.03.2018
Hej.
Jag tycker absolut att du skall ta upp diskussionen kring p-piller med din läkare eller med en barnmorska på preventivrådgivningen. I sig finns det ingenting i din medicinering som skulle göra att du inte kan äta p-piller. De mediciner du nämner brukar funka bra fast man äter p-piller.
Den enda "risken" som jag alltså ser med att du skulle äta p-piller är att dessa kan påverka humöret. Det betyder inte att de gör det för alla, och i väldigt många fall är det nästintill omöjligt att veta om det är p-pillren eller själva livssituationen som orsakar nedstämdheten. Det är en risk som bör beaktas, men jag tycker inte att det utesluter att du skulle testa. Tänker man på saken andra vägen så kan det ju häna att p-pillren skulle ha många andra fördelar för dig, t.ex. att de gör menscykeln regelbunden, att de gör risken för oönskad graviditet mindre och att de t.ex. kan ha positiv effekt på hyn. Jag vet ju inte alls hur ditt liv ser ut i största allmänhet, men åtminstone skulle dessa tre saker eventuellt bli mindre problem än vad de kan vara just nu, och då skulle de kanske bidra till att du känner dig tryggade och säkrare i dig själv.
Jag tycker att du skall diskutera saken med din läkare, som känner till helhetsbilden. Och om det skulle visa sig att pillren inte passar så vet du ju det, och då är det bara att sluta med dem. Oftast rekommenderar man att man testar i åtminstone tre månader för att veta hur det ligger till.
Lycka till och sköt om dig <3
Kram
Tessi