Fusk på prov
02.02.2023
Hej decibel. Jag har haft 4 prov denna vecka + förhör, jag har haft grov ångest och jättemycket stress de senaste veckorna (panikattacker som gör att jag inte alls kan andas och inte slutar gråta) + min mamma har haft en operation som jag har gått och funderat på hela tiden för hon har inte kunnat gå på 4 månader. Hon hade den i måndags och kom hem på onsdag. På torsdag hade jag det svåra provet. Jag fuskade. Jag blev fast. Jag ångrar det såklart genast jag har aldrig fuskat på något förut. Jag pratade en halvtimme med läraren efter och hon lugnade ner mig och sa att det är ingen fara eftersom jag ändå aldrig ska fokusera på fysik varken nu eller senare i gymnasiet, och detta var ju bara ett prov och jag kommer ändå att få 7 i betyget. Hon kontaktade mina föräldrar och mamma sa att det var okej eftersom hon förstod hur stressad jag har varit den senaste tiden och hon berättade det åt läraren. Även fast detta är över nu och jag fick underkänt känns det så konstit inom mig, jag är så besviken på mig själv, det är läraren också och min mamma. Jag började gråta och fick en panikattack framför läraren och hon gav som förslag att jag ska prata med någon professionell. Jag kan inte sluta tänka på dethär. Hur ska jag kunna vara med på denna lärares lektioner framöver utan att tänka att hon hatar mig? Och min mamma? Vad tycker ni om dethär deciebel?

Ungdomsinformatör Kix svarar
07.02.2023
Hejsan!
Tack för din fråga. Ledsen att höra att du känner dig väldigt stressad just nu, att du har haft panikattacker, och att din mamma har varit sjuk. Jag kan riktigt bra förstå om det har varit lite för mycket på en gång, och att det blivit tungt med skolan. Hoppas din mamma mår bättre nu!
Klart att det inte är bra att fuska, men jag kan ärligt talat ändå förstå hur det blev så att du gjorde det. Det som säger mera om din karaktär nu är ifall du lär dig något av saken. Det är en sak är att man gör ett misstag – det gör en inte till en dålig människa, och man kan lära sig av misstag. Det som på riktigt är dumt är ifall man börjar göra samma misstag om och om igen. Och jag känner ju på hur du skriver att du inte vill fuska igen, du lärde dig av det här misstaget!
Tro på din lärare när hon försökte lugna dig – lärare har nog sett alla möjliga försök till fusk förut, och det låter som att hon förstod din situation ändå, fastän hon förstås ville ha ett allvarligt samtal med dig. Det låter som att hon är en bra lärare. Hon hatar knappast dig, tvärtom så låter det som att hon bryr sig om dig och vill ditt bästa! Och ibland är det bästa att sitta ner och ha ett samtal när någon gjort ett misstag, för att reda ut varför det skett och vad man kan göra för att undvika att det händer igen.
Jag tror att din mamma också kan förstå varför det blev som det blev, även om hon säkert också är en aning orolig över dig när du är så stressad och det tog sig uttryck så här denna gång.
Jag förstår att du är besviken på dig själv. Det känns säkert dumt nu i efterhand att du fuskade - för första gången dessutom – och att det blev pinsamt att stå till svars för det. Men som jag redan sa, så låter det också som att du lärt dig av den här erfarenheten. Det som man kan fundera på nu är vad som skulle ha varit ett bättre sätt att hantera detta på? Så att du kunde lösa situationen på ett annat sätt, ifall det börjar kännas så här igen. Exempelvis – kunde du ha pratat med dina lärare om hur stressad du är för tillfället, och hur du kände kring proven? Kanske kunde man ha arrangerat proven på något annat sätt som skulle ha gjort dig lugnare, eller att du skulle ha fått mera hjälp i att strukturera upp hur du kan läsa till proven?
Det som din lärare föreslog låter som en bra idé tycker jag, alltså att fara och prata med någon om all den press och stress som du känner just nu. Exempelvis kuratorn på din skola, en skolpsykolog, hälsovårdare, eller någon dylik trygg vuxen. Det finns metoder som kan göra det lättare om man har mycket ångest, och panikattacker går också att göra något åt. De som jobbar med mental hälsa vill gärna att man redan med låg tröskel söker hjälp och far och pratar med dem om det som känns jobbigt! Det är lättare att ”fixa till” ju tidigare man försöker göra något åt saken.
Hoppas du får slappna av mera snart. Kom ihåg att ta hand om dig själv <3
Kram, Kix