Gestrina, gravid?
25.10.2015
Hejsan, det är så här att jag går på gestrina sedan ca 1 år tillbaka, innan dess cerazette, aldrig haft nån mens när jag använt dessa p-piller mer än några droppar om året. Problemet är att jag har haft kraftiga diarréer och läste att det kan försämra funktionen på pillerna, och nu blöder jag regelbundet sedan tre veckor tillbaka, inte mycket men tillräckligt för tampong, kan det vara så att jag är gravid? Allmänt nojig?!

Hälsovårdare och sexualrådgivare Tessi svarar
30.10.2015
Hej,
Jag tror inte att dina blödningar beror på att du är gravid. Det normala då det gäller graviditet är ju att man inte blöder, inte det att man blöder regelbundet i tre veckor. Även under graviditeter där blödningar förekommer så brukar man vanligtvis inte blöda så mycket eller så länge som du beskriver. Dock kan nog blödningarna bero på att hormonnivån har sjunkit p.g.a. diarrén och därför blivit i obalans. Då är det viktigt att du använder tilläggsskydd tills du igen kan vara helt säker på effekten av dina piller.
Är diarréerna återkommande eller hade du t.ex. magsjuka? Om det är så att det bara var diarré i tre dagar och inte nu längre så behöver du kanske inte ändra på någonting. Men om du fortsättningsvis har diarré varje morgon så borde du förstås dels ta reda på vad diarrén beror på, och dels borde du kanske fundera på att ända på vilken tid på dagen du tar dina piller. (om du t.ex. har diarré varje morgon så är det säkert bättre att ta p-pillren på eftermiddagen då magen har lugnat sig.)
Det jag tycker att du skall göra nu är att testa dig för graviditet, bara för att du själv skall få sinnesro. Och vid behov påbörja utredningar om vad diarrén beror på samt fundera över om du borde byta tid för p-pillren. Upp med hakan, det ordnar sig!
Kram
Tessi