glömde 2 efter varann
09.03.2014
Hej jag glömde två taböetter efter varann på rad 1 ... om man glömmer än så står det i bikapseln att ta den så fort som möjlit och använd extra skydd 7 dagar framöver ... ska ja jöra samma fast det blev 2 dagar... jag tog första ja glömde så fort ja håxa sen nästa kväll somna ja ju förståss igen utan att tagit pillret ... undrar

Ungdomsinformatörerna Liselott och Lena svarar
10.03.2014
Hej!
Hmm... Enligt bipacksedeln står det alltså att man borde ta tabletten så snart man minns den och sedan använda en kondom en vecka efteråt, eftersom man inte längre kan lita på skyddet mot graviditet av p-pillren den veckan. Men vi är lite osäkra på det när det är två piller du glömt - hur kan skyddet faktiskt gälla hela månaden då? Vore vi du skulle vi nog köra med kondom fram till nästa mens. För säkerhets skull! Och fortsätta ta pillren i vanlig ordning, såklart.
Och försöka hitta på mera metoder och rutiner som gör att vi inte skulle glömma piller så lätt, typ alltid ta pillret när vi tvättar tänderna på morgonen eller liknande. Eller kissar första gången på morgonen. Är det inte första gången det hänt att du glömt och du ätit p-piller ett tag, så kunde det eventuellt löna sig att byta till en preventivmetod som du inte måste minnas varje dag. Som p-plåster, p-ring, p-stav, p-spruta eller minihormonspiral. De har ju de flesta dessutom den fördelen att de är snällare mot kroppen och överlag ger mindre antal biverkningar än p-piller, som innehåller rätt starka hormoner som påverkar hela kroppen. Du kunde gärna diskutera mera om vilken preventivmetod som skulle vara bäst med den som skrivit ut p-pillrena åt dig?
Hälsar ungdomsinformatörerna Liselott och Lena